شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۳
قرآن‌هاي خطي رونمايي شدند

از رمضان سال گذشته تا كنون ششصد و پنج نسخه خطی قرآنی شامل 57 نسخه قرآن نفیس و پانصد و چهل و هشت نسخه قرآن ناقص (جزء، نیم جزء و یا یک حزب قرآن کریم) توسط كتابخانه ملي گردآوري شده است اما به دلیل کمبود فضاي نمايشگاهي مناسب تنها از 21 نسخه‌ي آن رونمايي شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، علی اکبر اشعری، رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي صبح امروز در نشستي با خبرنگاران ضمن اشاره به گردآوری 22 هزار نسخه خطی ظرف دو سال گذشته در کتابخانه ملی، گفت: در حال حاضر كتابخانه ملي يكي از معدود مراكزي است كه آمادگی نگهداری چنین نسخه‌هایی را با ايجاد شرایط مناسب دارد.

اشعري با اشاره به ضرورت جمع‌آوري اين آثار از ميان خانواده ها گفت: اين كتاب‌ها بسيار آسيب‌پذيرند و بايد در شرايط ويژه نگهداري شوند.

وي با اشاره به اعتماد‌سازي كتابخانه ‌ملي براي جمع‌آوري اين آثار در جامعه گفت: متاسفانه اعتبارات سازمان ما امكان گردآوری این همه اثر را فراهم نمي‌كند و ما از دولت مي‌خواهيم این اعتمادی که بین مردم و کتابخانه ملی به وجود آمده را مغتنم بشمارد و اعتبارات ما را افزايش دهد.

رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي از کسانی که تمکن مالی دارند درخواست كرد كه با اهدای این نسخ به کتابخانه ملی ضمن ثبت آنها به نام خودشان، به حفظ این آثار کمک کنند.

در ادامه اين مراسم زینت بابک، کارشناس ارشد نسخه‌شناسی در توضيح پيرامون نسخه‌های رونمايی شده قرآن در اين مراسم گفت: كتابخانه‌ی ملی با گردآوری زيباترين و كامل‌ترين نسخ خطی قرآن سعی در جمع‌آوری بزرگ‌ترين مجموعه‌ی نسخ خطی قرآن را داشته است.

بابك افزود: در مخزن كتابخانه‌ی ملی برای نگهداری تمام نسخ در برابر زلزله و شرايط برودتی و حرارتی برنامه‌ريزی هاي لازم انجام شده است تا تمامی نسخه‌ها با رعايت تمام جوانب ماندگار بمانند.

اين نسخه‌شناس درباره‌ سنديت نسخه‌های خطی قرآن تصريح كرد: سنديت اين كتب توسط دانشمندان و كارشناسان نسخ خطی تأييد شده و شناسنامه‌ی اين نسخ در كتابخانه‌ی ملی تهيه و جمع‌آوری شده است.

قرآن به خط نسخ جلي و حواشي تحرير مربوط به اواسط دوره صفويه، نسخ ريحاني جلي به تاريخ 1081 هجري در دوران صفويه، قرآن به خط نسخ قلم سياهي به تاريخ 1088 هجري، قرآن خطي مذهب، مرصع و مجدول به خط نسخ به قلم سياهي به تاريخ 1119 هجري، قرآن نسخ و مذهب به شيوه كشميري مربوط به قرن سيزدهم از جمله آثاري است كه در اين مراسم رونمايي شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط