چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۸
جلد دوم «آشنايي با موسيقي مناطق و نواحي ايران» تدوين مي‌شود

هوشنگ جاويد، پژوهشگر و نوازنده موسيقي، از تدوين جلد دوم كتاب «آشنايي با موسيقي مناطق و نواحي ايران» خبر داد. جلد نخست اين مجموعه سال 84 از سوي انتشارات سوره مهر منتشر شد. جاويد براي نوشتن اين مجموعه نوار مرزي ايران را روستا به روستا سفر كرده و همچنان تحقيقات ميداني او براي نوشتن جلد دوم ادامه دارد. \

جاويد در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اينكه اين مجموعه، علاقه‌مندان موسيقي را با يك زبان ساده با موسيقي نواحي و مناطق آشنا مي‌كند، توضيح داد: در اين كتاب دسته‌هاي موسيقي، آيين، فرهنگ، نغمات، سازها، دستگاه‌هاي موسيقي، دلايل تاريخي و اجتماعي و تاريخچه موسيقي هر نواحي مشخص و عنوان شده است. 

وي ادامه داد: در جلد دوم كتاب «آشنايي با موسيقي مناطق و نواحي» موسيقي مناطق كرمان، هرمزگان، سمنان، كرمانشاه و ايلام بررسي شده است. در جلد نخست موسيقي تهران و حومه، موسيقي تركمن‌هاي ايران، كردهاي ايران، لرهاي ايران، كوليان ايران، موسيقي جنوب خراسان و خراسان ميانه، مازندران، گلستان، گيلان، تالش و سيستان و بلوچستان بررسي شده است.

جاويد براي نوشتن اين مجموعه نوار مرزي ايران را روستا به روستا سفر كرده و همچنان تحقيقات ميداني او براي نوشتن جلد دوم ادامه دارد.

وي گفت: جلد نخست اين مجموعه به زودي به زبان انگليسي از سوي انتشارات سوره منتشر مي‌شود تا علاقه‌مندان خارج كشور با موسيقي نواحي و مناطق ايران آشنا شوند چون اين كتاب به شكل كوتاه و مختصر اطلاعات مفيدي به علاقه‌مندان ارايه مي‌كند. 

«آواهاي روح‌نواز»، «پرند ستايش در ايران»، «موسيقي آييني»، «نقش زن در موسيقي مناطق و نواحي» و «موسيقي رمضان در ايران» از جمله آثار منتشر شده هوشنگ جاويد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط