سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۲
آثار جدید سجادی از راه می‌رسد

سیدمحمود سجادی یک مجموعه شعر از سروده‌های کلاسیک‌ خود درباره چهره‌های برتر شعر و ادب ایران و دو مجموعه مقاله پیرامون شعر معاصر و روایت و داستان در شعر را به ترتیب توسط نشر شاهوار و نشر افراز در دست چاپ دارد.\

سجادی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: به تازگی مجموعه شعری از سروده‌های کلاسیکم را با عنوان «پوپک از زبان نیلوفر» برای چاپ به نشر شاهوار سپرده‌ام. این مجموعه دربرگیرنده ستایش‌نامه‌ها و یا اخوانیه‌هایی است که برای عرض احترام به چهره‌های شعر و ادب ایران سروده‌ام.

وی افزود: علی‌اکبر دهخدا، محمد معین، مهدی حمیدی شیرازی و بدیع‌الزمان فروزان‌فر از جمله این چهره‌ها هستند.

این شاعر یادآور شد: به جز یکی از قطعه شعرها که در قالب شعر نو و برای بهاء‌الدین خرمشاهی سروده شده، بقیه این شعرها در قالب قطعه و قصیده هستند.

وی در ادامه به کتاب «زیستن در شعر» اشاره و تصریح کرد: این کتاب توسط نشر افراز مراحل انتشار را طی می‌کند و دربرگیرنده حدود 50 مقاله درباره ادبیات و به ویژه شعر معاصر است. در این مقالات مباحث نظری در شعر کلاسیک و شعر معاصر را بررسی کرده‌ام.

سجادی توضیح داد: تاکید اصلی من بر شعر شاعران معاصر به ویژه از نیما به بعد بوده است. البته مقاله‌هایی پیرامون شعر برخی از شاعران پیش از نیما همچون ابوالقاسم لاهوتی، پروین اعتصامی و شمس کسایی در این میان دیده می‌شود.

وی در برخی از مقالات به‌طور مفصل به شعر بهار، نیما یوشیج و پروین اعتصامی پرداخته است.

این شاعر درباره کتاب دیگری که تا مهر امسال توسط نشر افراز راهی بازار نشر می‌شود توضیح داد: «البرز در آبگینه» عنوان مجموعه مقاله‌ای درباره ادبیات منظوم ایران است. این مجموعه 35 مقاله را دربرمی‌‌گیرد. به عبارت دیگر داستان و روایت در حیطه شعر از گذشته تا امروز در این مقاله‌ها بررسی شده‌اند.

وی به برخی از چهره‌هایی که آثار آن‌ها را در این کتاب بررسی کرده است اشاره کرد و گفت: دقیقی، فخرالدین اسعد گرگانی، سعدی و از شاعران معاصر چهره‌هایی همچون مهدی اخوان‌ثالث و شاملو  از جمله شاعرانی هستند که داستان‌های منظوم در شعر آن‌ها بررسی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط