پنجشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۸
اثر آيتماتف در سرزمين مادري‌اش رونمايي مي‌شود

«وقتی کوه‌ها فرو می‌ریزند» عنوان کتابي از «چنگيز آیتماتف» نویسنده فقید قرقیز با ترجمه «حبیب‌الله فاضل اف» از روسی به قرقیزی به چاپ رسيد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفته می‌شود مراسم رونمايی از این کتاب در نیمه دوم ماه سپتامبر با ابتکار کانون نویسندگان قرقيزستان برگزار خواهد شد.
 
به گفته مترجم کتاب، ترجمه اين اثر با رضایت خانواده آیتماتف صورت گرفته و درآمد فروش آن طبق خواهش اعضای خانواده نویسنده شهیر برای بچه‌هاي يتيمي كه در واقايع ناخوش اخیر این کشور والدین خود را از دست داده‌اند، صرف خواهد شد.

تعدادي از اين کتاب نيز به کتابخانه و موزه‌ اين ادیب جهان شمول ارسال خواهد شد.
 
چنگیز آیتماتُف 13 دسامبر ۱۹۲۸ در روستای چقر در شمال قرقیزستان، که در آن هنگام جزيی از اتحاد جماهیر شوروی بود، به دنیا آمد. او در سال ۱۹۵۶ در دانشکده ادبیات ماکسیم گورکی در مسکو پذیرفته شد و دو سال بعد« جمیله» را نوشت. چاپ و انتشار جمیله به زبان فرانسه توسط آراگون، به عنوان زیباترین داستان عاشقانه جهان شناخته شد و نام چنگیز آیتماتُف را در سراسر دنیا بر سر زبان ها انداخت. آیتماتُف هم به زبان روسی و هم زبان قرقیزی بسیار روان می نوشت. او در سال ۱۹۲۳ جایزه ی لنین را گرفت. آیتماتُف در۱۹۸۵ به سیاست علاقه‌مند شد و پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی مدتی سفیر روسیه بود. او در سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ نماینده مجلس شد. 

رمان «پلنگ برف‌ها» آخرین رمان او بود. او در آخرین روزهای عمرش برای معرفی کتاب «روزی به درازای یک قرن» و چند رمان دیگر به آلمان رفته بود و در سن ۸۰ سالگی در همان جا در گذشت.

چنگز آیتماتف بیشتر آثارش را با زبان روسی نوشته بود. 

گزارشگر: شاه منصور شاه میرزا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها