دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۸
145 سال پس از تولد خالق «در دل غروب»

ویلیام سیدنی پورتر،‌ معروف به او.هنری، نویسنده امریکایی، سال پیش در 11 سپتامبر 1862، دیده به جهان گشود. این نویسنده که امروزه جایزه‌ای نیز به نام او وجود دارد،‌ در طول عمر خود بیش از 400 داستان کوتاه به رشته تحریر در آورد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،145 سال پیش در 11 سپتامبر 1862، ویلیام سیدنی پورتر،‌ معروف به او.هنری، نویسنده امریکایی که بیشتر شهرت خود را برای داستان‌های کوتاهش به دست آورده، متولد شد.

او فرزند پزشکی بود ساکن کارولینای شمالی. در پانزده سالگی مدرسه را ترک کرد و مدت پنج سال در درمانگاه پدر و داروخانه عمویش کار کرد و از نوجوانی استعداد خود را در هنر نویسندگی آشکار کرد. در 1882 به تگزاس رفت، دو سال در مزرعه‌ای به سر برد و کمی زبان فرانسوی و آلمانی و اسپانیایی آموخت و کار نوشتن را آغاز کرد. او از سال‌ 1885 تا 1894 به شغل‌های گوناگونی مانند حسابداری و صندوقداری بانک پرداخت، سپس با روزنامه فری پرس (Free Presse ) که در دیترویت انتشار می‌یافت، همکاری کرد و اولین داستان‌های خود را منتشر کرد.

او.هنری در سال 1895 به هیوستن رفت و در روزنامه دیلی پست ستون وقایع را به عهده گرفت و در 1896 به اتهام سرقت از بانکی که در آن کار می‌کرد، به دادگاه احضار شد. او از این اتهام تبرئه شد، اما به سبب هراسی که یافته بود، به امریکای جنوبی گریخت و تا 1898 در آنجا ماند اما وقتی که به علت بیماری همسرش به امریکا بازگشت، مجددا به دادگاه احضار و این بار به پنج سال زندان محکوم شد که به سبب رفتار پسندیده‌اش به سه سال و نیم تقلیل یافت. 

وی در زندان، داستان‌های مختلفی با نامهای مستعار انتشار داد. پس از آزادی در سال 1902 در نیویورک ساکن شد و داستانهای متعددی که غالب آنها از مشاهدات و تجربه‌های او در این شهر بزرگ مایه گرفته بود، انتشار داد که او را به شهرت رساند.

او در حدود 600 داستان کوتاه نوشت که از میان آنها 400 داستان به صورت کتاب و در مجموعه‌های جداگانه‌ای منتشر شده‌اند.

اولین مجموعه داستانهای کوتاه او. هنری مجموعه «چهار میلیون» The Four Million در 1899 منتشر شد که از مشهورترین مجموعه داستانهای او به شمار می‌آید و مقصود از چهار میلیون نفر مردم ساکن شهر نیویورک در پنجاه سال پیش است.

او.هنری در سال 1910 از بیماری سل در بیمارستان درگذشت.

وی در ادبیات امریکا نوعی از داستان کوتاه را به وجود آورد که در آنها گره‌ها و دسیسه‌ها در پایان داستان به طرزی غافلگیرانه و غیرمنتظر گشوده می‌شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها