شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۶
"اقبال، گلی که در جهنم رویید" منتشر مي شود

«اقبال، گلی که در جهنم رویید» عنوان کتابی به قلم محمد بقایی(ماکان)، نویسنده و مترجم است که حدود یک ماه دیگر توسط انتشارات سوره مهر راهی بازار نشر می‌شود. در این کتاب شخصیت اقبال لاهوری از ابعاد مختلف بررسی و تحلیل شده است.\

بقایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: این کتاب پژوهشی، اثری تالیفی و ترجمه‌ای درباره اقبال البته از منظری نو است.

وی ادامه داد: درباره اقبال تاحد زیادی نگاه‌های یک‌سویه وجود دارد و اغلب او را از یک منظر ویژه معرفی می‌کنند. همچنین از آن‌جا که گرایش ایرانیان به شعر بیشتر است به‌طور معمول در بیشتر سخنرانی‌ها و همایش‌ها مطالبی که در ارتباط با اقبال مطرح می‌شود از منظر شعر است. به عبارت دیگر 90 درصد پژوهش‌گران از دیدگاه ادبی یا شاعرانه به اقبال می‌نگرند.

بقایی در تایید این موضوع به همایش نکوداشت اقبال لاهوری که اسفند سال گذشته در دانشگاه زاهدان برگزار شد اشاره کرد.

این پژوهش‌گر با تاکید بر ابعاد مختلف شخصیت اقبال توضیح داد: هریک از جنبه‌های شخصیتی اقبال قابل بحث و بررسی است. در این کتاب سعی کرده‌ام این شخصیت را از منظرهای مختلف تحلیل و بررسی کنم و به خواننده ایرانی نشان دهم که می‌توان اقبال را تنها از دیدگاه شاعرانه یا زاهدانه بررسی نکرد و به دیگر ابعاد وجود او به ویژه در حوزه‌های فلسفی، اجتماعی و سیاسی نیز توجه داشت.

بقایی در ادامه از ترجمه کتاب دیگری درباره اقبال خبر داد و گفت: ترجمه کتاب «اقبال از نگاهی دیگر» نوشته مستنصر میر را در دست ترجمه دارم. این کتاب از سوی «اقبال آکادمی پاکستان» برای ترجمه به من پیشنهاد شده است. این مرکز از بزرگ‌ترین مراکز اقبال‌شناسی در جهان به‌شمار می‌آید و شعبه‌های متعددی در زمینه اقبال‌شناسی و گسترش زبان فارسی در جهان دارد. این کتاب توسط همین مرکز منتشر می‌شود.

این مترجم ادامه داد: البته به زودی دست‌نوشته‌های فارسی اقبال(اشعار فارسی او) نیز برای تصحیح از سوی همین مرکز در اختیار من قرار می‌گیرد تا «کلیات اقبال» به زبان فارسی پس از تصحیح، بررسی، شرح، ضمائم و توضیح اصطلاحات و واژگان دشوار توسط یکی از خطاطان انجمن خوشنویسی ایران خوشنویسی شود و انتشارات «اقبال آکادمی پاکستان» آن‌را به صورت نفیس منتشر کند.

وی با تاکید بر انتشار 30 اثر درباره اقبال اظهار داشت: تاکنون آثار پژوهشی و تحقیقی بسیاری درباره اقبال منتشر کرده‌ام که در مجموع حدود 10 هزار صفحه است. برهمین اساس در سال 2006 عالی‌ترین نشان فرهنگی کشور پاکستان را در حوزه اقبال‌شناسی دریافت کردم. نخستین‌بار بود که این نشان به فردی غیرپاکستانی اهدا می‌شد. همچنین ارزش آکادمیک این آثار برابر با دکترا تشخیص داده شد. 

محمد بقایی(ماكان) فارغ‌التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط