شنبه ۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۶
«گزیده ابیات صائب» و «رباعیات مولانا» منتشر می‌شود

کریم رجب‌زاده، شاعر، «گزیده ابیات صائب تبریزی» و «گزیده رباعیات مولانا» را در دست انتشار دارد. این دو مجموعه با هدف آشنایی نسل جوان با آثار کلاسیک منظوم منتشر می‌شوند.\

رجب‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره آثار در دست انتشارش توضیح داد: «گزیده ابیات صائب تبریزی» در کتابی با عنوان «با خیال یار در یک پیراهن خوابیده‌ام» به همراه مقدمه‌ای مختصر درباره زندگی صائب عنوان یکی از این کتاب‌هاست.

وی ادامه داد: حدود 300 بیت از ابیات عاشقانه صائب را برای این کتاب انتخاب کرده‌ام. صائب بیش از 20 هزار بیت در حوزه‌های مختلف حکمت و اندرز و البته مضامین عاطفی دارد اما در زمینه مضامین عاطفی کمتر شناخته شده است.

این شاعر با تاکید بر ساختار قوی سروده‌های صائب در مضامین عاطفی اظهار داشت: با توجه به این‌که این کتاب با هدف آشنایی نسل جوان با شاعران کلاسیک منتشر می‌شود، سعی کردم گزینشی از میان ابیات عاشقانه صائب و نگاه‌های مختلف او به موضوع عشق داشته باشم تا نسل جوان به مطالعه کلیات این شاعر علاقه‌مند شوند.

وی در ادامه به انتشار «گزیده رباعیات مولانا» اشاره و تصریح کرد: اغلب مخاطبان شعر کلاسیک مولانا را با غزل‌ها و مثنوی‌هایش می‌شناسند. اما مولانا در حوزه رباعی‌سرایی نیز از شاعران توانا در این زمینه است.

رجب‌زاده درباره تعداد رباعیات مولانا توضیح داد: بدیع‌الزمان فروزان‌فر 1983 رباعی را از مولانا نقل کرده است. اما متاسفانه تفکر و اندیشه وحدتی که در نگاه مولانا وجود دارد در میان رباعی‌های او از نظر مخاطبان پنهان مانده است.

وی افزود: 106 رباعی از میان رباعیات عرفانی مولانا را برای انتشار در این کتاب انتخاب کرده‌ام و در حال حاضر نگارش مقدمه آن‌را در دست دارم. البته هنوز عنوانی برای این کتاب در نظر نگرفته‌ام. 

این دو مجموعه توسط انتشارات سیمین‌دخت منتشر و راهی بازار نشر می‌شوند. به تازگی نیز «گزیده ابیات بیدل» از این مجموعه با عنوان «دریا در بغل» با گزینش رجب‌زاده منتشر و راهی بازار نشر شده است.

کریم رجب‌زاده متولد 24 مهر 1324 در يكی از روستاهای لاهیجان است. دوران كودكی، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در لاهیجان و لنگرود گذراند و پس از پایان تحصیل به منظور گذراندن خدمت نظام وظیفه به تهران آمد و از همان زمان ساكن تهران شد. او در قالب‌های مختلف شعری همچون غزل، رباعی، دوبیتی، مثنوی و نیمایی و سپید به سرودن شعر پرداخته است.

از جمله آثار او می‌توان «از شرق خون»(1357)، «آوازخوانی بی‌‌زبان»(1369)، «از زخم زيتون»(1376)، «قرارمان پای همين شعر»(1376)، «گزيده ادبيات معاصر»(1379)، «از غريب ارغوان»(1381)، «صف عاشقان تمامی ندارد»(1388) و «اردیبهشت و این همه برف»(1388) را نام برد.

مجموعه شعر «صف عاشقان تمامی ندارد» برگزیده جایزه «کتاب فصل» در تابستان سال 87 در بخش شعر بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط