چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۲
شيموس هني از فيناليست‌هاي جايزه شعر فوروارد

«شيموس هني» شاعر ايرلندي برنده جايزه نوبل كه هرگز جايزه شعر فوروارد را از آن خود نكرده است، امسال به فهرست نهايي اين جايزه راه يافت./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از گاردين، مبارزه‌ قابل پيش‌بيني بين شيموس هني شاعر ايرلندي برنده جايزه ادبي نوبل و درك والكوت، براي دريافت جايزه معتبر بهترين مجموعه شعر به حذف والكوت از اين رقابت‌ها انجاميد. 

هوگو ويليامز از داوران اين رقابت كه خود از شاعراني است كه چند جايزه در كارنامه‌اش دارد، با سخت خواندن داوري مجموعه هاي امسال، گفت والكات از اين فهرست حذف شد، چون اين مجموعه بهترين كار او نبود. وي افزود وقتي 18 ساله بودم نخستين كار او را خواندم و هنوز از آن لذت مي‌برم.
 
«هني» پس از دريافت جايزه تي‌اس‌اليوت براي آخرين مجموعه شعريش در سال 2006، كه با عنوان «فاصله و چرخه» منتشر شده بود، با مجموعه «زنجيره انساني» به فهرست نهايي جايزه معتبر فوروارد امسال راه يافته است. او در اين مجموعه نگاهي به گذشته و آينده، والدين و بچه‌ها، شوهران و همسرانشان دارد. اين شاعر ايرلندي كه جايزه وايت‌برد را هم از آن خود كرده، تاكنون در گرفتن جايزه فوروارد ناكام مانده است.
 
لاكلان كاكينان با مجموعه «اسب‌هاي كوچك» ديگر شاعر راه يافته به بخش نهايي اين جايزه است كه اين مجموعه را با الهام از مرگ زودهنگام دوستش سروده است. 

سيناد موريسي نيز در مجموعه شعرش با عنوان «از وراي پنجره ميدان» به توصيف كودكي پرداخته و فيونا سمپسون با مجموعه‌اي به عنوان «موسيقي خشن» سراغ موضوع خشونت و از دست دادن‌ها رفته است. جو شاپكات با «ناپايداري» و رابين رابرتسون با مجموعه «بقاياي نور» ديگر فيناليست‌هاي اين رقابتند.

اين مجموعه‌هاي شعري از ميان 147 منظومه، به مرحله نهايي راه يافته‌اند تا جايزه شعر فوروارد كه به شاعران بريتانيايي اهدا مي‌شود، شاعر برگزيده امسال براي دريافت جايزه معتبر 10 هزار پوندي را انتخاب كند. 

اين جايزه در بخش بهترين مجموعه اول نيز يك جايزه 5 هزار پوندي به شاعر برگزيده‌اش اهدا مي‌كند و از بهترين شعر منفرد نيز با جايزه هزار پوندي تقدير مي‌شود. 

جايزه شعر فوروارد كه از سال 1992 شروع به كار كرده، براي تقدير از شعر معاصر اهدا مي‌شود. سال پيش شاعر اسكاتلندي دون پترسون جايزه بهترين مجموعه شعر را دريافت كرد.
 
برنده امسال در تاريخ 6 اكتبر (14 مهر) در لندن معرفي مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها