یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۳
سربازان آمریکایی کتاب یک کوهنورد را می‌خوانند

نظامیان آمریکایی حاضر در افغانستان برای آشنایی بیشتر با رفتارها و آداب و رسوم جوامع محلی دو کشور پاکستان و افغانستان، به مطالعه کتاب یک کوهنورد آمریکایی روی آورده‌اند.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا) به نقل از روزنامه گاردین، «گرك مورتنسون» یک کوهنورد آمریکایی است که در سال 2006 کتابی با عنوان «سه فنجان چای: ماموریت یک مرد برای تقویت صلح» منتشر کرد که همان سال به کتابی پر فروش تبدیل شد.

مورتنسون نه یک سیاستمدار است و نه یک نظامی یا فعال صلح؛ او یک کوهنورد آمریکایی است که برای فتح کوه های K2 به نقاط شرقی پاکستان سفر کرد ولی صعود ناموفق و مجروحیتش، او را به یک روستای کوچک در منطقه کشاند. کتاب «سه فنجان چای» نیز حاصل تجربیات حضوراو در این روستا و منطقه همچنین نگهداری و مهربانی این روستانشینان با اوست. مورتنسون برای قدردانی از روستانشینان، به آنان قول داد که یک مدرسه بسازد ولی از آن موقع تا کنون او در ساخت 131 مدرسه به آنان کمک کرده است که این مدارس 58 هزار کودک از جمله 44هزار دختر بچه را تحت پوشش آموزشی خود گرفته اند.

کتابی که این کوهنورد آمریکایی نوشته فقط حاصل خاطراتش نیست، بلکه بازتاب رفتارها و عقاید جوامع محلی پاکستان و افغانستان است. استنلی مک کریستال فرمانده ارشد سربازان آمریکایی در منطقه که چندی قبل به خاطر مصاحبه جنجالی‌اش برکنار شد، کتاب مورتنسون را خوانده و گفته می شود که این کتاب تاثیر زیادی بر نوع نگرش نظامیان آمریکایی در منطقه داشته است. مورتنسون با ژنرال پترائوس فرمانده کنونی سربازان آمریکایی در افغانستان نیز جلسه داشته و تاکنون در چندین پایگاه آمریکا در افغانستان سخنرانی کرده است.

موتنسون علاوه بر این به خاطر شناخت ارزشمند خود از مسایل محلی، قادر بوده چندین جلسه بین آمریکایی‌ها با سران قبایلی ترتیب داده و خود نیز در مذاکرات شرکت نماید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها