جمعه ۲۵ تیر ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۰
اثبات رابطه عميق و ناگسستني فلسفه و علوم تجربي

نويسنده و پژوهشگر حوزه فلسفه از انتشار رساله دوره دكترايش در قالب كتابي با عنوان «درآمدي بر چگونگي همبستگي فلسفه با علوم تجربي» خبر داد كه ارتباط عميق، ناگسستني و دو سويه فلسفه با علوم تجربي را بازگو مي‌كند.

حجت‌الاسلام دكتر عباس ايزدپناه در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به اين كه اين نوشتار در شمار پايان‌نامه‌هاي برگزيده سال 88 معرفي و تقدير شده است، گفت: به زودي موسسه بوستان كتاب اين اثر را به چاپ مي‌رساند.

وي با اشاره به اين كه اين كتاب مي‌كوشد رابطه فلسفه با ساير علوم به ويژه علوم تجربي را بيان كند، اظهار داشت: از گذشته اين پرسش مطرح بود كه آيا علوم تجربي با فلسفه بيگانه‌اند يا اين كه از جهت محدودي در حوزه علوم همسان، با يكديگر ارتباط دارند؟ اين رساله درصدد است رابطه و پيوند اين دو علم را نشان دهد و بگويد كه تا چه حد فيلسوفان به علوم تجربي نياز دارند و دانشمندان علوم تجربي نيز تا چه حد از دستاوردهاي انديشمندان فلسفي بهره مي‌برند.

نويسنده و پژوهشگر حوزه انديشه تصريح كرد: اين كتاب را با تاكيد بر آرا و انديشه‌هاي ابن سينا و به شكل تطبيقي يعني مقايسه‌اي در تاريخ و فرهنگي اسلامي و تاريخ و فرهنگ غرب به رشته تحرير درآورده‌ام تا نشان دهم رابطه عميق و گسترده‌اي ميان فلسفه و علوم تجربي وجود دارد.

وي مخاطبان اين اثر تخصصي را استادان، پژوهشگران و متخصصان حوزه فلسفه خواند كه به مباحث نظريه‌پردازي علاقه‌مندند. وي درباره نتايجي كه پس از اين پژوهش به آنها نايل شده است، گفت: پيش از اين كه به اين تحقيق بپردازم، معتقد بودم پيوند و ارتباط عميق و ناگسستني ميان تمامي علوم از نظر ارگانيك وجود دارد، اما درباره ارتباط ميان فلسفه و علوم تجربي احتمال مي‌دادم، رابطه بسيار محدودي در حد موضوعي يا روش‌شناسي(از نظر متدولوژيك) وجود داشته باشد.

حجت‌الاسلام دكتر ايزدپناه ادامه داد: وقتي وارد اين عرصه پژوهشي شدم و ديدگاه‌هاي ابن سينا و فيلسوفان معاصر نظير هايديگر، جان ديويي و ... را مطالعه كردم، متوجه ارتباط عميق و همبستگي گسترده فلسفه و علوم تجربي شدم و در حقيقت همان زمينه و اعتقادي كه درباره رابطه تمام علوم با يكديگر داشتم، در اين فرضيه نيز به آن رسيدم و ايمان و باورم عميق‌تر شد.

وي با اشاره به اين كه اين كتاب در چارچوب فصل‌بندي‌هاي چهارگانه به رشته تحرير در آمده است، تصريح كرد: «درآمدي بر چگونگي همبستگي فلسفه با علوم تجربي» علاوه بر «پيش‌زمينه‌هاي معرفتي» از مباحثي مانند «نظر ابن‌سينا در باب همبستگي فلسفه و علوم تجربي»، «بررسي همبستگي فلسفه و علوم تجربي در تاريخ تمدن اسلامي و تمدن غرب» و «نظريه‌پردازي در مساله» تشكيل شده است.

قرار است كتاب «درآمدي بر چگونگي همبستگي فلسفه با علوم تجربي» از سوي موسسه بوستان كتاب در حجمي حدود 250 صفحه، قطع وزيري و شمارگان 3000 نسخه منتشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط