چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۰
«دفتر اشعار آزاد ابوالفضل بیهقی» منتشر می‌شود

برای نخستین‌بار به کوشش محمدجعفر یاحقی بخش‌های شعرگونه «تاریخ بیهقی» گزینش و تصحیح می‌شود. این کتاب در قالب شعر نو تا پاییز امسال منتشر می‌شود.\

یاحقی، مدیر قطب علمی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با اعلام این خبر گفت: در حقیقت این گزینش، انتخاب نثرهای شعرگونه «تاریخ بیهقی» است و توسط نشر سخن منتشر می‌شود. البته هنوز تعداد این شعرها نهایی نشده است.

وی در ادامه به تخصصی و حجیم بودن کتاب دو جلدی «تاریخ بیهقی» که با تصحیح او و مهدی سیدی به تازگی توسط انتشارات سخن منتشر شده است اشاره و تصریح کرد: بر همین اساس در نظر داریم دو ویرایش و چاپ جدید از «تاریخ بیهقی» را منتشر کنیم. یکی از این نسخه‌ها توضیحات مختصر درباره این کتاب و نسخه دیگر خلاصه‌ای از «تاریخ بیهقی» به همراه توضیحات فشرده‌ای درباره آن برای دانشجویان مقطع کارشناسی است.

کتاب دو جلدی «تاریخ بیهقی» تالیف ابوالفضل محمدبن‌حسین بیهقی با تصحیح محمدجعفر یاحقی و مهدی سیدی در سال 1388 توسط نشر سخن منتشر و به عنوان اثر برگزیده دوازدهمین دوره جایزه «کتاب فصل» در بخش «تاریخ» معرفی شد.

«تاریخ بیهقی» تاریخ دوره سلطان مسعود را توصیف می‌کند و به گفته یاحقی از شاهکارهای نثر فارسی است و همپای «شاهنامه فردوسی» در نظم به حساب می‌آید.

تصحیح این اثر براساس 17 نسخه خطی و پنج چاپ پیشین «تاریخ بیهقی» انجام شده است و مقدمه‌ای حدود 140 صفحه‌‌ای دارد. همچنین تعلیقات و توضیحات جدیدی را شامل می‌شود که در ارتباط با تشریح تفاوت این نسخه‌هاست.

جلد دوم «تاریخ بیهقی» دربرگیرنده فهرست اجمالی از اعلام جغرافیایی و تاریخی و شناسایی و معرفی تمام مکان‌های ذکر شده در کتاب است. حدود 300 صفحه در انتهای کتاب نیز به فهرستی 17‌گانه اختصاص داده شده است.

محمد جعفر ياحقي متولد ۱۳۲۶ در فردوس است. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در شهر فردوس گذراند. در سال ۱۳۴۵ براي ادامه تحصیل به مشهد رفت و در سال ۱۳۴۶ با رتبه اول در کنکور رشته ادبیات در دانشگاه فردوسی مشهد پذیرفته شد. پس از اتمام دوره كارشناسي، در سال ۱۳۵۰ به عنوان رتبه اول در کنکور كارشناسي ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مشهد پذیرفته شد.

وی در سال ۱۳۵۴ با درجه ممتاز از پایان‌نامه خود دفاع کرد و به پیشنهاد غلامحسین یوسفی به عنوان مربی در بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی استخدام شد. در همان زمان در دوره دکتری زبان وادبیات فارسی دانشگاه تهران با رتبه اول پذیرفته شد كه هم‌زمان با تدریس در دانشگاه فردوسی، در دوره دکتری دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت.

نگارش بیش از ۱۵۰ مقاله و تالیف، تصحیح و ترجمه بیش از ۲۷ عنوان کتاب در كارنامه ياحقي ديده مي‌شود كه از جمله آثار او مي‌توان به «تاریخ سیسیل در دوره اسلامی»، اثر عزیز احمد و ترجمه از انگلیسی، «راهنمای نگارش و ویرایش»، «تفسیر شنقشی»، گزاره‌ای از بخشی از قرآن کریم، «اقلیم‌های دیگر»، «جویبار لحظه‌ها» جریان‌های ادبیات معاصر، «فرهنگ نام آوران خراسان»، «تاریخ بیهقی»، «سخن آشنا یادنامه بدیع‌الزمان فروزانفر»، «پردگیان خیال» و «فرهنگ اساطیر و داستان‌واره‌ها در ادبیات فارسی» اشاره كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط