یکشنبه ۶ تیر ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۲
نجاتی: آثار ریزبینانه‌تر بررسی شوند

پروانه نجاتی، شاعر و شایسته تقدیر دوازدهمین دوره جایزه «کتاب فصل» معتقد است داوران با دقت نظر بیشتر و بررسی ریزبینانه‌تر آثار منتشر شده در هر فصل می‌توانند در تمامی حوزه‌ها کتاب برگزیده را معرفی کنند.\

نجاتی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره مجموعه غزل «غزل‌های ماه» گفت: این دفتر سومین مجموعه غزل مستقل و نهمین مجموعه شعر من به حساب می‌آید. بخش عمده‌ای از غزل‌های این مجموعه به موضوع زنان عاشورایی اختصاص دارد. همچنین سروده‌هایی پیرامون موضوعات اجتماعی نیز در این دفتر گنجانده شده است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که ویژگی‌های دفتر شعر «غزل‌های ماه» در مقایسه با دیگر مجموعه شعرهای او چیست توضیح داد: به‌طور کلی وزن غزل‌های من از وزن‌های کوتاه به وزن‌های بلند گرایش یافته‌اند. از سوی دیگر بار عاطفی شعرها بیش از پیش شده است.

این شاعر افزود: آرمان‌خواهی من به عنوان شاعر در شعرهای این مجموعه بیشتر دیده می‌شود و سعی کرده‌ام نسبت به اعتقاداتم ادای دین کنم.

وی در ادامه به غزل‌های با موضوعات اجتماعی و آزاد این مجموعه اشاره و تصریح کرد: این غزل‌ها نیمی از حجم کتاب را تشکیل می‌دهند و شعرهایی رها در زمان هستند. به عبارت دیگر مطابق با شرایط روز و موقعیت‌های زمانی که افق دید من به عنوان شاعر بوده است پیش رفته‌اند.

نجاتی سروده‌های این مجموعه را از نظر زبانی پخته‌تر و منسجم‌تر می‌داند. به اعتقاد او علت این امر تجربه‌ بیشتری است که در گذر زمان کسب کرده است. اما از نظر ادبی به نظرش سروده‌های این دفتر بر سروده‌های دفترهای پیشین و حتی نخستین مجموعه‌اش برتری ندارد.

وی یادآور شد: به‌طور کلی زبان این غزل‌ها زبان امروز است اما عاطفه تم اصلی تمام موضوعات شعری این دفتر را به خود اختصاص می‌دهد.

شایسته تقدیر دوازدهمین دوره جایزه «کتاب فصل» در تشریح ارزیابی‌اش از این جایزه اظهار داشت: هر انتخابی در هر زمینه‌ می‌تواند یک خط حرکتی به هنرمندان بدهد تا از جایگاه حقیقی خود آگاهی یابند. هنر همیشه یک جریان رو به تعالی دارد. در این مسیر انتخاب آثار برتر و یا پدیدآورندگان این آثار برتر می‌تواند به دیده شدن آن اثر و تلاش دیگران برای رسیدن به پله‌های بالاتر کمک می‌کند.

وی ادامه داد: احساس می‌کنم تعداد کتاب‌های برگزیده از تعداد کتاب‌های شایسته تقدیر کمتر بود و بسیاری از کتاب‌ها در برخی از حوزه‌ها به‌طور مشترک در بخش «شایستگان تقدیر» معرفی شدند. شاید داوران با دقت نظر بیشتر و ریزبینانه‌تر می‌توانستند آثار برگزیده را در هر حوزه معرفی کنند.

مجموعه شعر «غزل‌های ماه» سروده پروانه نجاتی در دوازدهمین جایزه «کتاب فصل» به عنوان کتاب شایسته تقدیر در بخش شعر معاصر معرفی شد. این کتاب توسط نشر تکا راهی بازار نشر شده است.
 
این شاعر همچنین دو مجموعه شعر «زنی با داغ و دغدغه» و «پشت پلک پنجره» را در دست انتشار دارد. دفتر شعر «زنی با داغ و دغدغه» دربرگیرنده تمامی شعرهای او پیرامون موضوع دفاع مقدس هستند که هنوز تعداد این شعرها و ناشر آن‌ نهایی نشده است.

مجموعه شعر «پشت پلک پنجره» در قالب غزل و پیرامون موضوع‌های روز است. این دفتر حدود 60 قطعه شعر را شامل می‌شود و توسط نشر تکا به چاپ می‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط