سه‌شنبه ۸ تیر ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۵
آمریکا هرگز در جنگ افغانستان پیروز نمی‌شود

یک روزنامه نگار و کارشناس مسایل افغانستان که 45 روز هم اسیر طالبان بوده در کتابی جدید تاکید کرد که آمریکا باید نیروهایش را از افغانستان خارج کند زیرا هرگز در این جنگ پیروز میدان نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از رویترز، جر وان دایک به تازگی کتابی با عنوان «اسیر: روزگار من زمانی که دربند طالبان بودم» نوشته که توسط انتشارات تایم چاپ شده است. اسارت او به دست طالبان و 45 روز حضور در زندان طالبان به او فرصت قابل توجهی داده که یک بار دیگر جنگ افغانستان را مرور و به تحلیل آن بپردازد، جنگی که از سال 2001 آمریکا و غرب را به خود مشغول کرده است.

او می گوید: طالبان هرگز تسلیم نخواهند شد و اساسا هیچ تفاوتی هم بین طالبان افغانستان و طالبان پاکستان وجود ندارد، همه آنها ریشه پشتون دارند.

ون دایک که اکنون در نیویورک زندگی می کند، از دهه 1970 مقالات زیادی برای نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال نوشته و تا کنون بارها به افغانستان سفر و برای شبکه های خبری سی.بی.اس و سی.ان.ان گزارش تهیه کرده است. او حتی در طول جنگ دهه 1980 افغان ها با شوروی، مدتی را بین مجاهدین افغان زندگی کرده و همان موقع هم کتابی با عنوان «در افغانستان: یک اودیسه آمریکایی» نوشت.

ون دایک مدعی است که منابع نظامی پاکستان به او گفته اند هدف آنها استفاده از پول آمریکا برای حمایت از طالبان و بازگشت آن به افغانستان است. پاکستانی‌ها می‌خواهند به این وسیله ضمن گسترش حوزه نفوذ شان ، از اینکه طالبان در داخل با آنها بجنگد جلوگیری می‌کنند. او می گوید: پاکستان از طالبان برای اهداف ژئوپلیتیک خود یعنی جلوگیری از ظهور دوباره ملی‌گرایی پشتون استفاده می‌کند.

وان دایک در کتابش جریان دستگیری خود را نیز شرح داده است. او بعد از شروع جنگ افغانستان در سال 2001 احساس کرد که باید وضعیت افغانستان را برای آمریکایی ها شرح بدهد و برای این کار سعی کرد با حضور در این کشور وضعیت زندگی در مناطق قبایلی را به تصویر بکشد ولی بخت با او یار نبود و خیلی زود طالبان او را دستگیر و به زندان انداختند.او می‌گوید: فرمانده طالبان اين باور را در من ايجاد كرده بود که هر لحظه ممکن است کشته شوم.

45 روز حضور ون دایک در بند طالبان منجر به مرگش نشد بلکه به او فرصتی داد تا با افراد طالبان مسایل سیاسی منطقه را به بحث بگذارد: « برخی اوقات ما باهم خوش وبش می‌کردیم.» ون دایک اکنون دو سال بعد از آزاد شدنش نه می‌داند که چرا دستگیر شده و نه اینکه طالبان به خاطر چه چیز او را آزاد کرده اند. او می گوید که هنوز هم از افغانستان به او تلفن های تهدید کننده می‌شود، ولی مطمئن نیست که اگر یک بار دیگر موقعیتی پیش بیاید به افغانستان باز خواهد گشت یا نه!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها