سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۵
فاطمه زهرا و خديجه كبري(س) در نگاه ديگران

چاپ نخست کتاب «فاطمه زهرا(عليهاالسلام) در نگاه ديگران» نوشته علي‌اصغر رضواني از سوي انتشارات دليل‌ما منتشر و روانه بازار نشر شد. اين اثر به زواياي مختلف شخصيتي حضرت زهرا(س) که در کلام مسيحيان و اهل‌سنت آمده، به بسته‌بندي مطالب اشاره مي‌كند و در پايان به بيان شخصيت حضرت خديجه کبري(س) از ديدگاه ديگران مي‌پردازد._

به گزارش خبرگزاري کتاب ايران(ايبنا)،  فاطمه زهرا(س) دُرّ يکتا و يگانه الگويي براي زنان است که در اسلام مورد توجه خاص عموم مردم و به‌ويژه افراد محقق و پژوهش‌گر و تاريخ‌نويس از هر دين و آيين و مذهبي قرار گرفته است. فاطمه زهرا(س) شخصيتي است که حد و مرز را شکسته و گستره افق او همه جا را فراگرفته است تا آن‌جا كه مسيحيان و اهل‌سنت نيز در شان و منزلت و مقام و زواياي مختلف زندگي پربار و برکت او سخن گفته‌اند. 

نويسنده اين اثر در بخشي از پيشگفتار کتاب مي‌نويسد: «اين نکته قابل توجه است که ما در اين کتاب به زواياي گوناگون آن حضرت(س) آن‌گونه که ديگران فهميده‌اند مي‌پردازيم، گرچه برداشت و عقيده ما درباره حضرت زهرا(س) در زواياي مختلف با مسيحيان و اهل‌سنت فرق دارد؛ ما شيعيان معتقد به عصمت آن حضرت و ارتباط او با غيب و حجيت سنت او هستيم که فقيهان مي‌توانند به قول و فعل و تقرير او فتوا دهند ولي ديگران چنين اعتقاداتي را درباره آن حضرت ندارند. ما در ديگر کتاب‌ها به اثبات اين موضوعات پرداخته‌ايم، و هدفمان در اين کتاب اثبات اين مطلب بر عموم اهل سنت است که بدانند افراد منصفي از علماي آنان وجود دارند که تا حدودي به عظمت و جلالت آن حضرت پي‌برده و به آن اعتراف کرده‌اند.»

احمد خليل جمعه، از علماي اهل سنت درباره توصيف حضرت زهرا(س) از سوي علماي اهل سنت مي‌نويسد: «در حرکت با ميمنت و مبارکي که با سرور ما فاطمه زهرا رضي‌الله‌ عنها داشتم اثر عظيمي را ملاحظه کردم که آن حضرت با سيره و اخلاق معطرش در سطرهاي علماي اديب و اديبان علما همچون، شافعي و ابونعيم اصبهاني، و ابن ‌جابر اندلسي، و ذهبي و افراد بسيار ديگري که قابل شمارش نيست، به جاي گذاشته شده است.
و چون در مقابل چشمانم نوشته‌هايي درباره فاطمه‌زهرا را گذاشتم، در برابرم ثروت عظيمي از ميراث فکري و گفته‌ها و نوشته‌جاتي را مشاهده کردم که قريحه‌هاي علماي بلندمرتبه و بزرگ‌مردان و مردان بزرگ در هر فن از فنون معرفت به نهايت زيبايي از خود به جاي گذاشته‌اند. و اگر بخواهم آن آثار زيبا و نيکو را جمع کنم به چند جلد کتاب بزرگ خواهد رسيد که نمي‌توانم در ضمن صدها صفحه محصور نماييم. زود است که لحظاتي را در سايه‌هاي آن کلمات ارزشمندي که قريحه‌هاي علما و اديبان و شعرا در عصرهاي مختلف از خود به جاي گذاشته زندگي کنيم، تا فن معارف آنان را از فاطمه زهرا و از اهل‌بيت نبوي کرام الهام گيريم؛ زيرا که آنان از خود[در اين باره] سحر حلال آورده‌اند که با اعماق قلب‌هاي انسان سخن مي‌گويد و همه اطراف آن را دربرمي‌گيرد، و تشنگي نفس‌هايي را که احتياج مبرمي به آشاميدن از شربت سيره آن پاکان دارد را سيراب مي‌کند. و چه کسي است از ما که از آب گواراي سيره آنان سيراب نگردد...».

سيداحمد سايح در مقدمه کتاب «الاضواء في مناقب‌الزهرا» درباره حضرت‌زهرا(س) مي‌نويسد: «من با خداي تبارک و تعالي مشورت کردم در اين که برخي از مناقب را در فضيلت طاهره سيده فاطمه زهرا –رضي‌الله تعالي عنها و ارضاه- جمع کنم، و از مولي جل و علا مي‌خواهم تا مرا به مددش کمک کند و مرا بر اين کار به منت و کرمش ياري نمايد؛ زيرا رضايت زهرا همان رضايت خداي متعال و رسولش مي‌باشد. خداوند متعال فرمود: "و خدا و رسولش سزاوارترند که رضايتشان جلب شود". رسول خدا(ص) به خانم فاطمه زهرا رضي‌الله‌ عنها فرمود: "همانا خداوند به رضايت تو راضي و در غضب تو غضبناک مي‌شود"».

احمد خليل جمعه، از علماي اهل‌سنت سوريه درباره فضائل فاطمه زهرا(س) از قرآن، چنين ياد مي‌کند: «در قرآن مواضعي است که اشاره به منزلت فاطمه رضي‌الله عنها و منزلت اولاد او در خاندان نبوي دارد، خانداني که خداوند از آنها پليدي را برده و به طور کلي پاکشان نموده است.
و در سوره آل‌عمران اشاراتي لطيف به فاطمه زهرا و اولاد او رضوان‌الله ‌عليهم در قصه نجران و قصه مباهله دارد...
و نيز ياد فاطمه زهرا رضي‌الله عنها در مواضع ديگري از قرآن کريم شده که از جمله آنها در سوره احزاب آيه‌اي وارد شده که اشاره روشن و واضحي بر آن دارد.
در تفسير و صحاح و سنن وارد شده که رسول خدا(ص) از خانه فاطمه تا شش ماه هنگام رفتن براي نماز صبح عبور مي‌کرد و مي‌فرمود: "نماز اي اهل‌بيت، نماز، همانا خداوند اراده کرده تا مطلق پليدي را از شما دور کرده و شما را به مطلق طهارت برساند".
در حديث آمده که رسول خدا بر روي حسن و حسين و علي و فاطمه پارچه‌اي انداخت و سپس فرمود: "بار خدايا؛ اينان اهل‌بيت من هستند، هرگونه پليدي را از آنان دور کرده و به طور مطلق پاکشان گردان"... و در سوره شوري اشاره به زهرا و اولاد او شده در قول خداوند متعال: "بگو بر رسالتم مزدي نمي‌خواهم جز دوستي خويشاوندانم".
اهل تفسير ذکر کرده‌اند که حسن و حسين مريض شدند. علي و فاطمه و کنيز آن دو به نام فضه، نذر کردند که اگر آن دو خوب شوند سه روز روزه بگيرند، آن دو عافيت يافتند لذا روز اول را روزه گرفتند، و غذا را که چند قرص نان جو بود سر سفره آوردند تا بخورند که سائلي آمد و همگي نان خود را به او ايثار کرده و شکم خالي به سر بردند. در شب دوم يتيمي آمد و آنها قرص نان خود را به او ايثار کرده و شکم خالي به سر بردند. و در شب سوم اسيري آمد و همگي ايثار کرده و گرسنه به سر بردند.اين جا بود که قول خداوند نازل شد: "آنها به نذر خود وفا مي‌کنند و از روزي که شر و عذابش گسترده است مي‌ترسند و غذاي [خود] را با اين که به آن علاقه [و نياز] دارند، به "مسکين" و "يتيم" و "اسير" مي‌دهند! [و مي‌گويند:] ما شما را به خاطر خدا اطعام مي‌کنيم و هيچ پاداش و سپاسي از شما نمي‌خواهيم!».

توفيق ابوعلم درباره نسل پيامبر(ص) که از فاطمه زهرا(س) به وجود آمده‌اند، مي‌نويسد: «کريمه پيامبر(ص) و کوچک‌ترين دخترانش، و محبوب‌ترين آنها به سوي او. نسل پيامبر(ص) به جز از فاطمه منقطع شد، و به اين عنايت خداوند او را به نعمت بزرگي ايثار نمود و در اولاد او ذريه پيامبر(ص) را منحصر و اشرف سلاله‌اي را که عرب از ابتدا شناخته بود را به واسطه او حفظ نمود. فاطمه به تنهايي آن ظرف پاک براي سلاله و محل رويش بوي خوش براي رشد اشراف از آل‌بيت بود، بلکه آن حضرت پاک‌ترين مادري بود که دوران‌ها آن را شناخته است...».

چاپ نخست کتاب «فاطمه زهرا(عليهاالسلام) در نگاه ديگران» در شمارگان 3000 نسخه، 172 صفحه و بهاي 25000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط