دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۵
همايشي در شناسايي ميراث مكتوب مشترك ايران و افغانستان

مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس از برپايي «همايش ميراث مشترك ايران و افغانستان» در 12 تيرماه با حضور جمعي از چهره‌هاي علمي و ادبي افغانستان و اعضاي كتابخانه مجلس شوراي اسلامي خبر داد.\

احسان شكراللهي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان مشخص شدن تاريخ اين همايش، از آن به عنوان نخستين نشست از سلسله برنامه‌هايي ياد كرد كه كتابخانه مجلس با هدف شناخت و احياي آثار كهن و مشترك ايران با همسايگان خود سعي در برپايي آنها دارد و گفت: پيش‌بيني مي‌شود در اين برنامه دكتر علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي نيز حضور داشته باشند.

وي با بيان اين كه نمايش بخشي از اين ميراث مشترك به صورت اصل نسخه يا تصاويري از اين آثار، از اقداماتي است كه در نمايشگاه جانبي همايش صورت مي‌گيرد، عنوان داشت: حوزه اصلي مطبوعات افغان، يكي از رويكردهايي به شمار مي‌آيد كه اين همايش در بخشي مجزا به آن خواهد پرداخت. در اين بخش، معرفي آثار و تاريخچه مطبوعات افغان در كنار انتشار و توزيع لوح فشرده‌اي در قالب كتاب ديجيتالي براي غني‌تر ساختن مباحث اين نشست، از ديگر اقدامات كتابخانه مجلس‌اند.

شكراللهي با بيان اين كه تعدادي از چهره‌هاي فرهنگي و ادبي افغانستان كه در داخل اين كشور يا ساير نقاط جهان‌اند، در اين همايش حضور خواهند داشت، گفت: از آنجايي که اين ميهمانان چند روزي را در ايران به سر مي‌برند، برنامه‌هاي تفريحي نظير بازديد از مكان‌هاي علمي و فرهنگي و برخي از موزه‌ها نيز در نظر گرفته شده است.

مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: در اين همايش كه محور اصلي آن بر معرفي و حفظ كتاب‌ها و آثار خطي و نسخه‌هاي چاپي مشترك در ميان فرهنگ‌هاي ايران و افغانستان استوار است، موضوعات مشترك در پنل‌هاي اختصاصي به بحث و بررسي گذاشته مي‌شوند.

وي افزود: هدف اصلي اين نشست برقراري ارتباطي دو سویه با نخبگان و جوامع علمی و فرهنگی افغان است تا از اين طريق بخش‌های علمی و فرهنگی تقویت شوند.

اين همايش 12 تيرماه جاري با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر رسول جعفريان، رييس كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي و جمعي از ناشران افغان در ايران به همراه تعدادي از دانش‌آموختگان و طلاب افغاني ساكن در ايران در ساختمان مشروطه آيت‌الله مدرس برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط