دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۵
داستان‌هايي از آدم(ع) تا خاتم(ص) با ويرايش دوم

موسسه بوستان كتاب، ويرايش دوم از بيست و سومين چاپ «قصص قرآن از آدم(ع) تا خاتم(ص)» را در كتاب «تاريخ انبياء» به قلم آيت‌الله سيدهاشم رسولي محلاتي منتشر كرد. اين كتاب با استناد به داستان‌هاي قرآني درست‌هاي عبرت‌انگيزي را تقرير مي‌كند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب در 23 بخش گوناگون مي‌كوشد با بيان داستان‌هايي قرآني از فرستادگان الهي، درس‌هاي بزرگي را كه همواره در طول تاريخ بشريت تكرار مي‌شوند، بازآموزي كند.

در بخشي از معرفي اين كتاب آمده است: «انبياى الهى، پاك‏ترين، آگاه‏ترين و امين‏ترين افراد براى هدايت انسان بوده‏اند، از همين‏رو خداوند متعال آنان را برانگيخت و با عنايت‏هاى خويش همراه نمود تا با دليل و برهان، مردم را از شرك به يگانه‏پرستى و از نادانى به معرفت و آگاهى سوق دهد و حيات طيبه را براى آنان به ارمغان آورد. زندگانى برگزيدگان حق، از تولد تا وفات، به ويژه در دوران ابلاغ رسالت، با حوادث گوناگون و شگفت‏انگيز و نيز ناملايمات فراوانى همراه بوده است، ولى سرانجام كامياب گشتند و پيام‏هاى خداوند متعال را به مردم رساندند. مطالعه‏ اين داستان‏هاى واقعى و اعجاب‏آور براى هر خواننده‏اى درس‏آموز و عبرت‏انگيز است. در اين كتاب، تاريخ انبيا با استفاده از منابع معتبر و به دور از خيال‏پردازى و افسانه‏سازى با قلمى شيوا نوشته شده است.»

از ويژگي‌هاي بارز اين نوشتار علاوه بر نثر روان آن، مي‌توان ارجاعات مناسب و معرفي منابعي را يادآور شد كه نگارنده در جاي جاي مطالب خود نسبت به آنها توجه داشته و در مواردي توضيحات بسياري جامعي را در پانوشت‌ها آورده است؛ به گونه‌اي كه مطالب آن براي عامه مردم قابل استفاده مي‌شود. 

از بخش‌ها متعدد اين نوشتار مي‌توان به آغاز آفرينش، جبرئيل نزد ابراهيم آمد، استدلال يوسف براي پرستش خداي يگانه، وفات يعقوب، حديث روضه كافي، نقشه قتل صالح، اسماعيل و هاجر، مبارزه با بت‌هاي جاندار، درباره محل دفن شعيب(ع)، عصاي موسي، نابينايي شعيب، بازگشت به خانه فرعون، سليمان و بلقيس، نعمت‌هايي كه خداوند به سليمان داد، اناجيل، يوشع‌بن نون، وفات موسي و هارون، قوم سبا، موسي و قارون، كشتن جالوت به دست داود و پيروزي بني اسرائيل، در وادي تيه و گوساله چه بود؟، اشاره كرد.

اين كتاب با هدف بازخواني داستان‌هاي عبرت‌انگيز پيامبران الهي و اقوام گذشته و با استناد به قرآن كريم در 660 صفحه فراهم آمده است.

سيد هاشم رسولي محلاتي، نويسنده اين كتاب، در شهرستان محلات متولد شد و پس از تحصيلات ابتدايى و عزيمت به قم، به خواست پدر به تحصيل علوم دينى پرداخت و مقدمات را نزد والد و ديگر استادان آموخت و در مرحله سطح از بزرگاني نظير سلطانى طباطبايى، شهيد مطهرى و... بهره گرفت و حدود هفت سال در درس خارج آيت‌الله بروجردى‏(ره) حاضر شد و پس از آن كه امام‏راحل(ره) تدريس خارج را شروع كرد. از نخستين شاگردان ايشان بود كه اين دانش‏اندوزى تا زمان تبعيد امام خميني(ره) به تركيه ادامه‏داشت و محصول آن چند جلد تقرير بحث‏هاى فقهى و اصولى شد. 

اين پژوهشگر ديني در خلال تحصيل به تصحيح و تحقيق متون تفسيرى، حديثى و تاريخى و همچنين ترجمه و تأليف مشغول شد و در حدود پنجاه اثر از ايشان به چاپ رسيده كه برخى از آنها به زبان‏هاى عربى، تركى و اردو نيز ترجمه شده‌اند. موسسه بوستان كتاب آثار «نگاهى كوتاه به زندگانى زينب كبرى‏(س)»، «احسن‏القصص(كتاب حاضر)»، «تاريخ انبياء»، «كيفر گناه»، «زندگانى امام حسن مجتبى‏(ع)»، جلدهاي اول و دوم «ترجمه صحيفه علويه» و «گلچين حكمت» را از وي به چاپ رسانده است. 

موسسه بوستان کتاب بيست و سومين چاپ «تاريخ انبياء؛ قصص قرآن از آدم(ع) تا خاتم(ص)» را در قطع وزیری، جلد شومیز و بهاي95000 ريال براي مخاطبان عمومي روانه بازار نشر كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها