سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۰
مرگ‌انديشي در آموزه‌هاي اسلامي

چاپ نخست کتاب «مرگ‌انديشي در آموزه‌هاي اسلامي» نوشته محمدحيدر مظفري ورسي از سوي نشر دفتر عقل منتشر و روانه بازار کتاب شد._

به گزارش خبرگزاري کتاب ايران(ايبنا)، اين اثر، براساس آموزه‌هاي قرآن و روايات پيشوايان معصوم(ع) به مساله مرگ و حقيقت آن مي‌پردازد و با برگرفتن از آموزه‌هاي تربيتي، مسير زندگي انسان‌ها را به گونه‌اي ترسيم مي‌کند که آثار مثبت مرگ‌انديشي در تمام ابعاد زندگي را آشکار کند. 

برخي موضوع‌ها همواره خارج از دسترس حس و تفکر آدمي‌اند و تلاش او براي حل آنها نيازمند ابزار و راه‌گشاياني است تا در مسير انديشه‌ورزي و دست يافتن به واقعيت‌ها او را ياري رسانند. 

يکي از اين موضوع‌هاي پيچيده که افکار بشر را به خود مشغول ساخته، پديده مرگ است. تمام انسان‌ها پس از سير کوتاهي در دنيا، به ناچار گرفتار مرگ مي‌شوند و دنيا را براي هميشه رها مي‌سازند. بر همين اساس، بشر از ديرباز در اين انديشه است که مرگ و واقعيت آن چيست؟ مرگ هركس چه زماني فرا مي‌رسد؟ چگونه روح از بدن انسان خارج مي‌شود؟ در لحظات جان دادن چه رخ مي‌دهد؟ گيرنده روح کيست؟ چه عواملي در جدايي روح از بدن دخيل است؟ آيا انسان با مرگ فاني مي‌شود يا زندگي جديدي را آغاز مي‌کند؟ اين نداي دروني هر انسان است؛ «من کيستم؟»، «از کجا آمده‌ام؟» و «براي چه آمده‌ام؟» 
     روزها فکر من اين است و همه شب سخنم 
                                         که چرا غافل از احوال دل خويشتنم 
     از کجا آمده‌ام آمدنم بهر چه بود؟ 
                                         به کجا مي‌روم آخر، ننمايي وطنم؟ 

از آنجا که مرگ يکي از آيات حکيمانه خداوند در نظام خلقت است و حقيقت آن همانند حقيقت حيات ناشناخته است، بشر با وجود بسياري از پيشرفت‌هاي تحسين برانگيزش در رشته‌هاي گوناگون علوم، هنوز به حقيقت مرگ و پرسش‌هاي آن دست نيافته است. او در بيابان خشک انديشه‌هايش در پي سراب به ظلمات نيست‌انگاري رسيده است، تمام گمان‌ها و معادله‌هاي مادي‌گرايانه‌اش در هم ريخته و پرسش‌هايي بدون پاسخ در خزانه ذهنش باقي مانده‌اند. 

به اعتقاد پديدآورنده اين نوشتار، در اين ميان، تنها ابزار مهم و مطمئن، معارف ديني‌اند که منبع و راه‌گشاي اصلي بشر در شناخت عوالم ماورايي و دور از دسترس اوست. دين، انديشه‌ورزي انسان را از دام تخيلات و نيست‌انگاري‌ها نجات مي‌بخشد و به رازهاي ناگشوده او پاسخ مي‌دهد. آموزه‌هاي وحي در قرآن و روايات پيام‌آوران الهي درباره مرگ و واقعيت‌هاي آن، بسيار روشن و فهم پذيرتد و هريک مي‌توانند دفتر خردگرايي و انديشه‌ورزي انسان را بگشايند و گوشه‌هايي از حقيقت مرگ را برايش آشکار سازند. 

مرگ! اين واژه ريشه فارسي دارد و به معناي مردن، جان سپردن، بي‌جان شدن، از دست دادن نيروي حيواني و حرارت غريزي، فنا شدن و نابودي بدن است. 

معادل عربي آن، واژگان موت، ممات و اجل است. در کتاب لغات، موت به معناي از دست رفتن توان هر چيزي و فوت، به معناي گرفتن چيزي به تمام و کمال ياد شده است. همچنين، اجل به معناي پايان مدت، در قرآن زياد تكرار شده و مراد اين است که هر موجودي وجودش محدود به مدتي است که خداوند آن را تعيين کرده است و هيچ کس از مدت خود فراتر نخواهد رفت. 

مرگ در اصطلاح ديني، عبارت است از انتقال از جهاني به جهان ديگر. برخي با ديدگاه مادي‌گرايانه، مرگ را توقف حيات و نشانه‌هاي آن مانند قطع تنفس و ضربان قلب تعريف مي‌کنند. انديشمندانه‌ترين راه براي ارزيابي ضرورت هرکاري، اين است که به آثار و جايگاه کاربردي آن توجه کرد. 

کتاب حاضر در چهار فصل کليات، مرگ‌انديشي در انديشه اسلامي و غير اسلامي، موانع و راه‌کارها و آسيب‌هاي مرگ‌انديشي، آثار مرگ‌انديشي و پيامدهاي دوري از آن به رشته تحرير درآمده است.

چاپ نخست کتاب «مرگ‌انديشي در آموزه‌هاي اسلامي» در شمارگان 1400 نسخه، 135 صفحه و بهاي 18000 ريال به بازار نشر راه يافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها