یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۳
«تن تن» به جرم نژادپرستي راهي دادگاه شد

كتاب «تن تن در كنگو» يكي از ماجراهاي «تن تن» خبرنگار كارتوني، در دادگاهی در بروكسل مورد بررسی قضایی قرار می گیرد. نژادپرستي و بيگانه ستيزي از جمله موارد این بررسی است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از تايمز، «تن تن» كه  شايد بزرگ‌ترين شمايل قرن بيستم بلژيك باشد، در سرزمين مادري‌اش به اتهام نژادپرستي به دادگاه فراخوانده شد. 

«تن تن در كنگو» يكي از كتاب‌هاي مجموعه «تن تن» كه توسط نويسنده و تصويرپرداز مشهور بلژيكي «هرژه» خلق شده، از مدتي پيش با اعتراض‌هاي متعددي روبه رو شده بود. برخلاف ديگر ماجراهاي تن تن، او در اين جلد در سفري به كنگو، آفريقايي‌ها را تحقير مي‌كند و همين امر موجب شد تا از يكي دو سال پيش اين جلد از مجموعه، در كتابخانه‌هاي آمريكا از دسترس كودكان دور شود.

وكلاي شاكي «تن تن» در دادگاه بروكسل از قاضي خواستند تا «تن تن در كنگو» كه دومين كتاب از مجموعه ماجراهاي تن تن است، در بلژيك جمع‌آوري و يا حداقل با هشداري قانوني به خريداران عرضه شود. اين شكايت از سوي «بين‌ونوو مبوتو موندوندو» 41 ساله مطرح شده است. او مي‌گويد اين كتاب كه نخستين بار بين سال‌هاي 1930 و 1931 منتشر شد، با ديدگاهي استعماري به آفريقا و آفريقايي‌ها پرداخته است. او مي‌گويد در اين كتاب از واژه‌هاي نژادپرستانه و بيگانه‌ستيزانه استفاده شده و اين تصور را ايجاد مي‌كند كه سياه‌پوستان فرومايه و پست هستند. 

موبوتو در سال 2007 با مطرح كردن همين شكايت در دادگاهي انگليسي موجب شد كه از آن زمان اين جلد تن تن با برچسبي هشداردهنده درباره احتمال انتقال مفاهيم نژادپرستانه به فروش برسد. با اين حال همين شكايت كه 3 سال پيش در بلژيك نيز طرح شد با مقاومت مقامات قضايي روبه رو شد.
 
منتقدان مي‌گويند «ژرژ رمي» خالق تن تن كه با نام مستعار «هرژه» شناخته مي‌شود، خود محصول جامعه استعمارگري بود كه يكي از خشونت بارترين رژيم‌هاي استعماري را در آفريقا رقم زد و موجب مرگ 8 ميليون نفر در فاصله سال‌هاي 1908 تا 1960 شد. 

«هرژه» در سال 1946 وقتي اين كار را دوباره در قالب يك كتاب رنگي منتشر كرد با تعديل اين كار گفت از من در سرزميني كه زندگي كرده‌ام به خاطر تبعيض انتقاد شده؛ اما من فقط مي‌دانم كه مردم در آن زمان درباره اين سرزمين چگونه مي‌انديشيدند. آنها سياه‌پوستان را در حد بچه‌ها مي‌ديدند و اين كه ما در آنجا حضور داشته باشيم را خوب ارزيابي مي‌كردند. و من اين آفريقايي‌ها را با روح انتقادي غالب بر جامعه تصوير كرده‌ام. 

دادگاه بروكسل براي بررسي بخش‌هايي كه نسبت به آن اعتراض وجود دارد، از شاكي پرونده وقت خواسته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها