یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۰
جايي ميان كفر و ايمان

كتاب «سه آستانه‌نشين» شباهت باورهاي ديني پاسكال، كركگور و سيمون وي را بازگو مي‌كند. به اعتقاد نويسنده، اين سه انديشمند گويي بر آستانه كليسا ايستاده‌اند و به همين دليل از نگاه عده‌اي مومن و از نگاه برخي ديگر ملحد به نظر مي‌رسند.\

رضا رضايي، مترجم اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به نگارش اين كتاب از سوي يك روحاني گفت: اين اثر آراي ديني «بلز پاسكال»،‌ «كركگور» و «سيمون وي» را بررسي مي‌كند، سه انديشمندي كه با وجود زيستن در مكان و زمان مختلف، تشابهات فكري بسياري در حوزه دين با يكديگر دارند. نويسنده در كشف اين تشابهات از كتاب‌ها و يادداشت‌هاي اين سه تن بهره برده است.

وي درباره دليل استفاده از واژه «آستانه‌نشين» در عنوان اين كتاب گفت: به اعتقاد نويسنده، اين سه تن گويا خارج از كليسا ايستاده و خطاب به افراد داخل كليسا زنهار مي‌گويند، در حالي كه افراد بيرون كليسا نيز سخنانشان را مي‌شنوند.

رضايي ادامه داد: برداشت‌هاي اين دو گروه شنونده متفاوت است. سخن آنان در نظر افراد درون كليسا ملحدانه و براي شنوندگان خارج از كليسا مومنانه است. اين تعبير به معناي قرار داشتن اعتقادات ديني آنان در جايي ميان ايمان و كفر است.

وي توضيحاتي درباره هر يك از اين آستانه‌نشينان ارايه كرد و گفت: بلز پلسكال يكي از نوابغ علم در پانصد سال اخير و صاحب كتابي با عنوان «تأملات» است. اين اثر از يادداشت‌هاي پراكنده‌اي تشكيل شده كه دغدغه‌هاي پاسكال درباره اخلاق و دين و فلسفه را به تصوير مي‌كشد. تاكنون تنها بخش‌هايي از كتاب «تأملات» پاسكال به فارسي برگردانده شده، زيرا ترجمه كامل اين كتاب كار دشواري است.

رضايي خاطرنشان كرد: نويسنده از مجموع يادداشت‌هاي اين اثر موفق شد الگوي فكري پاسكال را دريابد و تمام اين يادداشت‌هاي به ظاهر متضاد را ذيل الگوي اسخراج شده قرار داده، تفسير كند. پاسكال به سه مرتبه «وجود انسان»، «نفس عقل» و «ماوراي طبيعه» معتقد بود.
وي در تشريح تشابه فكري پاسكال و كركگور گفت: كركگور نيز كه پدر اگزيستانسياليسم محسوب مي‌شود، به نوعي از مراتب سه‌گانه براي وجود قايل بود. نخست مرحله زيبايي‌شناسانه يا حسي،‌ دوم اخلاقي و تكليف و سوم اطاعت محض و ايمان. به اعتقاد وي، انسان‌ها از مراحل مذكور گذر مي‌كنند. اين شباهت عقيده در حالي است كه كركگور در زمان و مكان متفاوتي از پاسكات مي‌زيست.

رضايي به سومين آستانه‌نشين اين كتاب اشاره كرد و گفت: خانم سيمون وي، روشنفكر چپ نيمه نخست قرن بيستم از كشور فرانسه است. او در نشريات كمونيستي مقاله مي‌نوشت و عليه فاشيست‌ها در فرانسه جنگيد. او كه عمر كوتاهي داشت، در اواخر دوران زندگي به آيين كاتوليك روي آورد و كتاب‌هايي نوشت كه حتي بر كليسا و كشيشيان تأثير به‌سزايي بر جاي نهاد، اما كشيشان تا پايان عمرش از غسل تعميد او سر باز زدند.

رضايي ادامه داد: به اعتقاد «وي» اين عالم حايلي است ميان انسان و خداوند و «خلقت‌زدايي» تنها راه براي رسيدن به خداست. نويسنده در اين كتاب به بررسي اين مفهوم نيز مي‌پردازد. 

كتاب «سه آستانه‌نشين» به‌زودي از سوي نشر ني منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط