یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۴
همایش به گسترش فرهنگ‌ها کمک می‌کند

چنگیز علی اوغلو، شاعر آذربایجانی معتقد است برپایی همایش‌هایی چون همایش شاعران ایران و جهان، به گسترش فرهنگ میان ملل مختلف کمک مي‌کند و منجر به تاثیرپذیری فرهنگ‌ها و ملت‌ها از یکدیگر می‌شود.\

اوغلو در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره نخستین همایش «شاعران ایران و جهان» گفت: در مرحله نخست برگزاری این همایش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ایران در شعر کلاسیک و شعر نو ویژگی‌ها و توانایی‌های ارزنده‌ای دارد که برای شاعران خارجی ستودنی است.

وی به حضور خود در بیش از 30 همایش و جشنواره شعر در سراسر دنیا اشاره و تصریح کرد: پیش از برپایی این همایش در همایش شعری در فرانسه شرکت کرده بودم و پس از این همایش نیز باید به همایشی در بوسنی بروم. براساس تجربه شرکتم در این همایش‌ها معتقدم این همایش‌ها به گسترش فرهنگ بین ملل مختلف بیش از هر مسئله دیگری کمک می‌کنند.

این شاعر آذربایجانی با تاکید بر ایجاد آشنایی میان شاعران و مردم ملل مختلف با برگزاری همایش‌هایی از این دست افزود: به این ترتیب فرهنگ‌ها از هم متاثر می‌شوند و شاعران هر فرهنگ و ملیتی می‌توانند در سطح جهانی شعر بگویند.

وی ادامه داد: اگر افراد از استعداد بالایی هم برخوردار باشند بازهم به‌خودی خود نمی‌توانند در تجارب فرهنگی با دیگران شریک شوند. اما با برگزاری همایشی میان ملیت‌های مختلف این نزدیکی و تاثیرپذیری اتفاق می‌افتد.

اوغلو با تاکید بر این که انسان‌ها در خانه شعر را برای روشنایی باز مي‌کنند، اظهار داشت: تمام انسان‌هایی که در جستجوی زیبایی هستند به همایش‌های این‌چنینی می‌آیند و هرچه بیشتر با حس زیبایی زندگی کنند بیشتر به آزادی نزدیک می‌شوند.

وی در پایان از ملت ایران به عنوان ملت دوست و برادر یاد کرد و افزود: از حضور در ایران بسیار خرسندم و همواره خوشبختی و آزادی را برای این ملت آرزو دارم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط