شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۵
برگزاري نخستين نشست تخصصي تاريخ مجلس

رييس مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي از برگزاري «نخستين نشست تخصصي تاريخ مجلس» در خردادماه خبر داد و گفت: شناسايي مجموعه افراد و محققاني كه به طور تخصصي در حوزه تاريخ مجلس ايران كار مي‌كنند، از جمله اهداف برپايي اين همايش است.\

علي ططري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، انتشار مجموعه مقالات ارايه شده اين همايش در قالب كتاب را از برنامه‌هاي اين همايش خواند و اظهار داشت: با برپايي اين برنامه مي‌خواهيم  درباره تاريخ مجلس و وقايع، اقدامات نمايندگان و ادوار گوناگون مجلس اطلاع‌رساني کنیم، چرا كه تاكنون در اين حوزه اطلاع‌رساني اندكي صورت گرفته است.

وي با بيان اين كه «با توجه به رسالتي كه اين كتابخانه دارد، مي‌خواهيم اين برنامه آغازي براي برنامه‌هاي آتي باشد» عنوان داشت: كتابخانه مجلس در نظر دارد پس از اين، هر سال نشست‌هاي خود را در قالب اين همايش و درباره تاريخ مجلس و قانونگذاري تداوم بخشد.

پژوهشگر و مدرس تاريخ معاصر با اشاره به اين كه مدت ارسال مقالات اين همايش تا پايان ارديبهشت‌ماه تمديد شده است، گفت: تاكنون حدود سي مقاله به دبيرخانه همايش ارسال شده و پيش‌بيني مي‌شود تا زمان برپايي اين همايش، اين رقم به بيش از 150 مقاله ارتقا يابد. 

«نخستين نشست تخصصي تاريخ مجلس» در نظر دارد تجارب و دستاوردهای پژوهشی ـ تألیفی و ترجمه‌ای را در حوزه تاریخ و ترجمه آثار تاریخی به چالش بکشاند، لذا از استادان، تاریخ‌پژوهان، دانشجویان تاریخ و سایر علاقه‌مندان به این موضوع دعوت شده است تجارب و دستاورد‌های پژوهش خودشان را در قالب مقالات علمی در محورهای پیشنهادی برای ارايه در نشست ارسال کنند.

اين همايش در 10 محور گوناگون برپا مي‌شود كه هريك موضوعات جزيي‌ را شامل مي‌شوند. نخستين محور اين برنامه «مجلس و تحولات سياسي ايران» است كه از موضوعات «مجلس در ادوار نخستين»، «مجلس و رضا شاه»، «تحولات شهريور 1320»، «بحران آذربايجان»، «نهضت ملي نفت»، «مجلس و دولت كودتا» و «تعامل دولت‌ها و مجلس» تشكيل شده است.

عناوين «نظارت و انتخابات مجلس»، «مجالس تأثيرگذار در تاريخ معاصر ايران»، «مجلس و فرهنگ»، «مجلس و اقتصاد»، «نمايندگان تأثيرگذار مجلس»، «احزاب سياسي و مجلس(احزاب دوره پهلوي و احزاب غير دولتي)»، «روحانيت و مجلس»، «نمايندگان مجلس؛ پايگاه اجتماعي، اقتصادي و سياسي نمايندگان» و «نقش فراكسيون‌ها و كميسيون‌هاي مجلس در تصميم‌گيري‌ها و مصوبات» و ديگر موضوعات مرتبط با تاريخ مجلس، ديگر محورهاي اين همايش را تشكيل مي‌دهند.

علاقه‌مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي‌توانند به پايگاه اطلاع‌رساني كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي به نشاني اينترنتي www.ical.ir مراجعه كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط