سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۴
اطلاعات و مقررات نمايشگاه شارجه اعلام شد

اداره فرهنگ و اطلاع‌رساني امارات متحده عربي، شرايط شركت در نمايشگاه بين‌المللي كتاب شارجه را اعلام كرد.

 
 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اين نمايشگاه، سالن كتاب‌هاي عربي، سالن كتاب‌هاي خارجي، كتاب هاي كودكان و كتاب‌هاي الكترونيكي (نشر الكترونيك) را شامل مي‌شود. تقسيم‌بندي كتاب هاي نيز براساس رده‌بندي ديويي است. 

ساعات بازديد از نمايشگاه بين‌المللي كتاب شارجه با درنظر گرفتن مخاطبان آن به چند بخش تقسيم مي‌شود. به طور كل نمايشگاه صبح‌ها از ساعت 9 تا 13 و عصرها از 16:30 تا 22:30 برپاست؛ اما مدارس پسرانه فقط صبح‌هاي دوشنبه تا چهارشنبه مي‌توانند از نمايشگاه بازديد كنند. 

مدارس دخترانه صبح‌هاي يك‌شنبه تا سه‌شنبه، بانوان عصرهاي پنج‌شنبه و شنبه، آن هم تا ساعت 18:30 و متخصصان نيز روزهاي پنج‌شنبه و شنبه صبح مي‌توانند از كتاب هاي عرضه شده استفاده كنند. 

عموما در اين نمايشگاه، ناشران و نمايندگي‌هاي انتشاراتي، موسسات فرهنگي، مراكز پژوهشي و دانشگاه‌ها، مراكز توليد كتاب‌هاي الكترونيكي، موسسات توليدكننده وسايل آموزشي، تربيتي و نقشه‌ها شركت مي‌كنند. 

براساس مقررات اين نمايشگاه، به هر ناشر اجازه داده مي‌شود كه سه نمايندگي را از كشور خود به نمايشگاه اعزام كنند؛ اما ناشران اماراتي مي‌توانند تا از 10 ناشر  نمايندگي داشته باشند. 

تعداد عناوين كتاب‌ها ي عرضه شده در نمايشگاه بايد كم‌تر از پنجاه عنوان نباشد و آخرين زمان براي قبول نمايندگي نيز 11خرداد است. 

در نمايشگاه بين‌المللي كتاب شارجه، كم‌ترين تعداد براي فروش، 10 نسخه از هر عنوان و بيش‌ترين تعداد 50 نسخه از هر عنوان است. 

قيمت كتاب‌ها نيز از سوي گروه كنترل قيمت نمايشگاه بررسي مي‌‌شود. اين كار به چند روش، كنترل قيمت پشت جلد، كاتالوگ آثار منتشر شده و قيمت وارد شده در رايانه نمايشگاه صورت مي‌گيرد. 

هر دلار 7/3 درهم امارات است. تمام ناشران بايد 25 درصد در قيمت فروش كتاب‌ها تخفيف بدهند. 

هر سال در نمايشگاه كتاب شارجه كتابچه راهنماي اطلاع‌رساني نيز تهيه و توزيع مي‌شود. در اين راهنما اطلاعات، آمار و ارقام از بدو تاسيس به همراه ريز برنامه هاي نمايشگاه آورده مي‌شود.

 فهرست‌هاي نمايشگاه نيز به دو زبان عربي و انگليسي است كه در آن اطلاعات موضوعي كتاب‌هاي جديد، توليدات سمعي و بصري كتاب‌هاي كودك به هرماه تعداد عناوين، كشورهاي شركت كننده، مولفان، تاريخ انتشار كتاب‌ها و قيمت آورده مي‌شود. لوح فشرده كتاب هاي عرضه شده نيز تهيه و توزيع خواهد شد. 

در بخش فعاليت‌هاي جنبي و برنامه‌هاي نمايشگاه كتاب شارجه، مي‌توان به اعظاي جايزه كتاب برتر امارات شخصيت برتر فرهنگي و ناشر برتر اشاره كرد. 

اين نمايشگاه بين‌المللي از سال 1982 همه ساله در كشور امارات متحده عربي برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها