شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۴
تجبر: سعدی یکی از ستون‌های فرهنگی ایرانیان است

نیما تجبر، دبیر سلسله نشست‌های «سعدی‌شناسی» که پیش‌تر در سرای اهل قلم برگزار می‌شد، معتقد است سعدی یکی از ستون‌های فرهنگی ایرانیان و آیینه تمام‌نمای واقعیت زندگی انسان ایرانی است.اندیشه‌های او تاثیر زیادی بر شکل گیری اخلاق و فرهنگ ایرانیان گذاشته است.

نیما تجبر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره ضرورت‌های موجود برای شناخت بهتر و بررسی آثار سعدی توضیح داد: پیش‌تر سلسله نشست‌هایی با موضوع «سعدی‌شناسی» در سرای اهل قلم برگزار شد که دبیر این نشست‌ها من بودم. این نشست‌ها براساس کلیات‌ سعدی و چاپ‌های چندگانه‌ای که از این آثار در دسترس است آغاز شد.

وی ادامه داد: آن‌چه در نشست‌های «سعدی‌شناسی» مطرح شد و باید به آن توجه شود این است که ما به تصحیح مجدد از کلیات سعدی نیازمندیم؛ چراکه هرچه این تصحیح جامع‌تر و دقیق‌تر باشد ما به سخن سعدی نزدیک‌تر خواهیم شد و توفیق راهیابی به اندیشه‌های بنیادی سعدی را بدست خواهیم آورد.

این پژوهشگر به بازآفرینی و به روز کردن پاره‌ای از آثار سعدی اشاره و تصریح کرد: این امر سبب می‌شود خوانندگان به صورت عمومی به خواندن آثار سعدی روی آورند و این شاعر پرآوازه ایرانی را بار دیگر در کانون توجه خود قرار دهند.

وی با تاکید بر این که سعدی یکی از ستون‌های فرهنگی ایرانیان است اظهار داشت: سعدی آیینه تمام‌نمای واقعیت زندگی انسان ایرانی است و آن‌چه در زندگی ما ایرانیان وجود داشته را به خوبی درک و برای خواننده ملموس و قابل فهم کرده است.

تجبر از «گلستان» به عنوان مهم‌ترین اثر سعدی یاد کرد و گفت: حتی «گلستان» نیز نیازمند بازنگری برای در اختیار عموم قرار گرفتن است. نظریه‌های سعدی آبشخورهای اخلاق اجتماعی ایرانی هستند که در این اثر سعدی نهفته است و عملکرد انسان در زندگی را به خوبی نشان می‌دهد.

وی پس از آثار خیام دومین اثر راه ‌یافته به میان اروپاییان را «گلستان» معرفی کرد که از قرن ۱۷ میلادی ترجمه شده و در اختیار اروپاییان قرار گرفته است.

تجبر در پایان تاکید کرد: پس از ارائه تصحیح جامعی از کلیات سعدی و برقراری پیوند دوباره مردم با «گلستان» به‌طور حتم دیگر آثار سعدی نیز در معرض توجه خوانندگان قرار خواهد گرفت. البته نمی‌توان از خواننده انتظار داشت که به سراغ غزل‌های سعدی برود. این غزل‌ها حاصل شوریدگی‌های شاعر و راهی برای رسیدن به جهان شور و احساس است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط