دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۴

تمامی کتابخانه‌های جمهوری ترکمنستان که در سال 2006 و در زمان درگذشت «صفر علی نیازوف» ريیس جمهور این کشور با ممنوعیت مواجه بودند، بازگشایی می‌شوند.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری روسیه، از آن سال تا کنون تنها مدارس مجاز به ورود به کتابخانه‌ها بودند اما اکنون «قربان قلی بردی محمداف» ريیس دولت و جانشین «نیازوف» 
دستور بازگشایی همه کتابخانه‌ها را صادر کرده است. 

«محمداف» از زمان مرگ «نیازوف» در اواخر سال 2006 تا کنون، رفته رفته دستورات شدید و ممنوعیت‌هایی که وی تصویب کرده را لغو كرده است. 

«نیازوف» به عنوان پدر همه ترکمن‌ها مورد احترام بود. او 19 فوریه 1940 متولد شد و پس از انتساب به رياست جمهوری در 8 دسامبر 1991 یعنی درست پس از استقلال این کشور از اتحاد جماهیر شوروی، برای خود لقب «ترکمن‌باشی» (سردار ترکمن‌ها) را برگزیده‌ بود. 

«صفر مراد نیازوف» دارای رفتارهای منحصر به خویش بود كه تعطیلی کتابخانه‌ها در سراسر ترکمنستان و تغییر نام ماه‌های تقویمی سال و روزهای هفته و ناميدن آن‌ها با اسامی قهرمانان ملی و اعضای خانواده‌اش -از جمله مادر خود- از جمله آنهاست.  

«صفرمراد نیازوف» کتابی سرشار از نصایح را به تقليد از قابوسنامه با عنوان «روحنامه» خطاب به ملت نوشته که در ترکمنستان جایگاهی بسيار والا دارد. این کتاب با یک موشک روسی باصرف هزینه‌ای بیش از50 هزار دلار از پایگاه فضایی بایکنور قزاقستان به فضا فرستاده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها