یکشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۵
خشونت عليه زنان و تأثيرهاي آن بر جامعه

كتاب «جنسيت و خشونت» برخورد نابرابر قدرت افسارگسيخته و غيرقانونمند با زنان را در دنياي امروز مي‌كاود. به اعتقاد نويسنده،‌ آسيب‌هاي وارد شده به زنان در اثر خشونت، تمامي جامعه را متحمل زيان‌هاي جدي مي‌كند._

عباس محمدي‌اصل در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر را بررسي ابعاد مختلف خشونت و جنسيت در خانه، محل كار و عرصه عمومي برشمرد و گفت: عوامل بازدارنده اين خشونت نظير قوانين نيز در اين كتاب بررسي شده‌اند.

وي به تحقيقاتش در حوزه جنسيت از دريچه جامعه‌شناسي اشاره كرد و گفت: پس از اخذ مدرك دكتري در رشته جامعه‌شناسي به طور تخصصي درباره موضوعات مختلف نظير محيط زيست و ديدگاه‌هاي نئوفمنيستي در مبحث جنسيت به پژوهش پرداختم و اين پژوهش‌ها در آينده نيز ادامه خواهد يافت.

وي به دلايل علاقه‌مندي‌اش به اين موضوع اشاره كرد و گفت: پيش از اين جامعه‌شناسي تكنولوژي موضوع مورد علاقه‌ام بود، اما ديدن و تورق يكي از كتاب‌هاي درسي پايه اول دبستان، مرا به موضوع جنسيت از دريچه جامعه‌شناسي علاقه‌مند كرد. تصاوير اين كتاب همواره زنان را در حوزه‌هاي خصوصي نظير خانه و مردان را در حال كار در مزرعه به تصوير مي‌كشند.

محمدي‌اصل افزود: همچنين اين كتاب و ساير كتاب‌هاي درسي پايه دبستان زنان را تنها داراي ويژگي‌هاي عاطفي خاصي نظير مهرباني و در مقابل مردان را بهترين افراد براي تعقل و برنامه‌ريزي و اعمال قدرت معرفي مي‌كند. با تأمل در اين كتاب‌ها و همچنين توجه به تئوري‌هاي قدرت و نابرابري‌هاي آن، به بررسي موضوع جنسيت و جامعه‌شناسي علاقه‌مند شدم.

وي نخستين كتابش در زمينه جنسيت را «جنسيت و مشاركت» معرفي كرد و گفت: پس از انتشار اين كتاب، نقد و نظرهايي درباره آن بيان شد، به همين علت در پي پاسخ به آنها درآمد و پژوهش‌هاي بعدي شكل گرفت.

محمدي‌اصل درباره كتاب «جنسيت و خشونت» گفت: در اين كتاب تبيين مي‌شود كه قدرت افسارگسيخته و غيرقانونمند چگونه به صورت نابرابر با زن و مرد برخورد و جامعه را متحمل هزينه سنگيني مي‌كند، زيرا آسيب‌هاي اين نابرابري، زنان را به عنوان يكي از پايه‌هاي اصلي بنيان خانواده و پرورش دهنده فرزندان و تأمين كننده آرامش مورد توجه قرار مي‌دهد و بنابراين آسيب‌هاي جدي به فرآيندهاي اجتماعي،‌ اقتصادي و فرهنگي وارد مي‌كند.

وي ادامه داد: در اين اثر ابعاد مختلف خشونت كه ممكن است در خانه، محل كار و عرصه عمومي رخ نمايد و همچنين عوامل بازدارنده آن نظير قوانين بررسي، شده‌اند. تحقيقات ميداني نيز تا اندازه‌اي در اين اثر گنجانده شده‌اند، اما بيشتر مطالب آن پشتوانه‌هاي تئوريك دارند.

كتاب «جنسيت و خشونت» به تازگي از سوي انتشارات گل‌آذين منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط