چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۱
پیشنهاد 150 میلیون دلاری پدر هسته‌ای پاکستان به دیکتاتور عراق

یک بازرس تسلیحاتی سازمان ملل در دهه 1990 در کتابی که به تازگی منتشر شده فاش کرد که «صدام حسین» دیکتاتور عراق در سال 1990 از سوي پدر هسته‌ای پاکستان یک پیشنهاد هسته‌ای دریافت کرده بود.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روزنامه واشنگتن پست، «دیوید آلبرایت» بازرس تسلیحاتی سابق سازمان ملل در کتاب جدید خود که آن را با عنوان «مخاطره ناچیز» منتشر کرده، اسناد جدیدی را منتشر کرد که نشان می‌دهد «عبدالقدیر خان» پدر هسته‌ای پاکستان یک پیشنهاد هسته‌ای بلند پروازانه به صدام حسین ارایه کرده است.

به ادعای آلبرایت، در حالی که سربازان آمریکایی در جنگ دوم خلیج فارس در پشت مرزهای عراق جمع شده بودند، صدام در حال سبک و سنگین کردن یک بسته هسته‌ای 150 میلیون دلاری بود که عبدالقدیر خان به او ارایه کرده بود. این پیشنهاد نه فقط برای طراحی بمب هسته‌ای بلکه شامل نقشه‌های تولید و حضور کارشناسان خارجی می‌شد که بايد بر روند تولید بمب نظارت مي‌كردند.

به گفته آلبرایت، اسناد نشان می‌دهد که این پیشنهاد در سال 1990 توسط یک نماینده از طرف عبدالقدیر خان به عراقی‌ها ارایه شده بود و تضمین می‌داد که عراق را ظرف کمتر از 3 سال صاحب یک کلاهک هسته‌ای نماید. ولی چند ماه بعد، وقتی که نیروهای چندملیتی به ارتش عراق حمله و صدام را مجبور کردند جاه‌طلبی هسته‌ای‌اش را متوقف کند، صدام شانس به دست آوردن سلاح هسته‌ای را از دست داد.

آلبرایت می‌گوید به نظر می‌رسد مقام‌های عراقی این پیشنهاد را جدی گرفته بودند و از پاکستانی‌ها خواسته بودند برای اثبات توانایی‌شان، یک طرح نمونه ارایه دهند. آلبرایت در کتاب خود به سند پشنهاد طرف پاکستانی اشاره کرده که یکی از مقام‌های عراقی در حاشیه آن نوشته است: با توجه به اطمینان مخابرات (وزارت اطلاعات عراق)... این پیشنهاد عملیات فریب نیست.

منابع غربی بارها از پیشنهادهای عبدالقدیر خان در بازار آزاد هسته‌ای خبر داده‌اند ولی نویسنده کتاب می‌گوید اسنادی که او به دست آورده نشان می‌دهد پیشنهادهای عبدالقدیر خان فراگیرتر از آن چیزی است که قبلا پنداشته می‌شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها