چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۶
چین در جست و جوی هژمونی جهانی

یک افسر بلند پایه چینی در کتاب جدید خود که انتشار آن بازتاب زیادی هم داشته، خواستار این شد که چین خود را برای رویارویی با آمریکا برای تسلط جهانی در قرن 21 آماده کند.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از اپوچ تايمز، «لیو مینگفو» در کتاب خود که آن را با عنوان «رویای چین» منتشر کرده، می‌نویسد: زمان آن است که چین اوهام را بیرون بریزد و خود را برای یک دوئل جهانی با آمریکا برای تسلط بر جهان در قرن بیست و یکم آماده کند.

این کتاب اندکی قبل از نشست کنگره خلق چین و کنفرانس مشاوره سیاسی خلق چین منتشر شده که قرار است در آن درباره بودجه دفاعی چین تصمیم‌گیری شود.

 این کتاب «ليو» كه در 303 صفحه نوشته شده به قدری مورد توجه قرار گرفته که گفته می‌شود تعداد زیادی از ناشران چینی برای به دست آوردن امتیاز چاپ آن رقابت کردند ولی در نهایت شرکت انتشاراتی «فرند شیپ» در مناقصه چاپ این کتاب برنده شده است. «لیو یازهو» استراتژیست معروف چینی و کمیسیونر و عضو نخبگان حزب کمونیست چین نیز بر این کتاب مقدمه نوشته است.

لیو در کتاب خود خواستار این شده که حزب کمونیست چین به منظور سرنگون کردن تسلط آمریکا نیروی نظامی خود را تجهیز کند. لیو که خود استاد دانشگاه و رییس موسسه موسسه بازسازی نظامی دانشگاه نخبگان دفاع ملی چین نیز هست، می‌نویسد: هدف بزرگ چین در قرن بیست و یک این است که به قدرت شماره یک جهان تبدیل شود. رقابت بین دو قدرت، رقابتی برای تسلط بر جهان است و کشمکش بر سر این است که چه کسی صعود و چه کسی سقوط خواهد کرد.

دیدگاه لیو از آن جهت حایز اهمیت است که با دیدگاه‌های رهبران پیشین چین در تناقض قرار دارد که می‌گفتند چین هیچ گاه به دنبال هژمونی نیست. رهبران کنونی چین نیز از قدرت گرفتن مسالمت‌آمیز چین سخن می‌گویند. البته این اولین بار نیست که نظامیان چین اظهاراتی جاه‌طلبانه ابراز می‌کنند. در سال 2005 نیز «زو چنگو» ژنرال چینی و رییس دانشگاه دفاع ملی چین گفته بود که اگر آمریکا تصمیم به مداخله نظامی در تنگه تایوان بگیرد، چین باید یک جنگ اتمی را شروع کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها