چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۴
روايت حقانيت ايران در برنامه صلح‌آميز هسته‌اي

چاپ نخست كتاب «آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و حقانيت ايران در برنامه صلح‌آميز هسته‌اي به روايت اسناد» تحقيق و ترجمه كاظم غريب‌آبادي و اميرعباس قاسم‌پور از سوي خانه كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مجموعه حاضر، شامل صورت‌جلسات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از ماه ژوئن 2003، خرداد 1382 تاكنون، درباره موضوع هسته‌اي ايران و بيانگر فراز و فرودهاي آن است كه در واقع اسناد و شواهد حقانيت جمهوري اسلامي ايران در طول شش سال گذشته به حساب مي‌آيد.

مركز پژوهش و اسناد رياست جمهوري كه پيش از اين كتاب «نهضت ملي هسته‌اي در ايران» را كه بازگوكننده آرا و انديشه‌هاي رياست جمهوري و ديدگاه‌هاي رسمي دولت جمهوري اسلامي ايران در زمينه حقوق هسته‌اي كشور بوده، منتشر كرد، اكنون درصدد است براي تكميل اقدام خود، مجموعه حاضر را كه نشان دهنده كارشكني‌هاي شش سال گذشته در اجلاس‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و پافشاري اصولي ايران بر حقوق مسلم هسته‌اي خود است، براي آگاهي و استفاده پژوهشگران و مردم ايران منتشر كند.

بيش از شش سال است كه موضوع فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران به دليل طرح ادعاها و اتهامات واهي و بي‌اساس از سوي چند كشور كه رفتار مغرضانه آنان با ملت بزرگ ايران بر همگان مشخص شده است، در دستور كار آژانس قرار دارد. اين كشورها با ارائه اطلاعات دروغ به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، سبب شدند كه اين نهاد فني بين‌المللي در اين دوره طولاني، توان و امكانات خود را صرف اين موضوع كند و از انجام وظايف اصلي خود در زمينه عدم اشاعه، خلع سلاح و همچنين طراحي مكانيسمي براي نظارت بر فعاليت‌هاي هسته‌اي غير اعضا (نظير رژيم صهيونيستي) كه به توسعه سلاح‌هاي هسته‌اي خود ادامه مي‌دهند، باز بماند.

بر اساس مطالب كتاب، هرچند جمهوري اسلامي ايران از همان ابتدا معتقد بود كه هيچ ابهامي در فعاليت‌هاي هسته‌اي آن وجود ندارد، اما با اتخاذ سياست تعامل و همكاري با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از هيچ تلاشي براي شفاف‌سازي دراين فعاليت‌ها فروگذار نكرد. همكاري‌ها و صبري كه جمهوري اسلامي ايران براي اثبات اظهارات خود نشان داد، در تاريخ جهان بي‌سابقه است.

بهانه‌اي كه سبب شد موضوع هسته‌اي ايران در دستور كار شوراي حكام آژانس قرار گيرد و اساسي براي اقدامات غير قابل توجيه و غير قانوني شوراي امنيت شود، ابهامات و ادعاهايي بود كه چند كشور خاص به‌ويژه آمريكا در مورد اين برنامه صلح‌آميز مطرح كردند و با برجسته كردن آنها سعي كردند فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران را زير سوال ببرند.

نماينده آمريكا در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، همواره ادعا مي‌كرد كه واقعيت‌ها را در مورد برنامه هسته‌اي ايران بيان مي‌كند. نماينده اين كشور در اولين اجلاس شوراي حكام براي بررسي موضوع هسته‌اي ايران در ژوئن 2003 گفت: «سوالات درباره نيات هسته‌اي ايران ناشي از تبليغات ايالات متحده نيست، بلكه از واقعيت‌ها ناشي مي‌شود.» نماينده آمريكا همچنين در اجلاس سپتامبر 2003 شوراي حكام اظهار داشت: «برخي‌ها ادعا مي‌كنند كه آمريكا در صدد سياسي كردن فرايند آژانس مي‌باشد، اما چيزي جز حقيقت درباره ايران وجود ندارد.»

براساس مطالب كتاب، درسال 2003 هنگامي كه موضوع هسته‌اي ايران توسط چند كشور خاص در دستور كار شوراي حكام قرار گرفت،‌ بهانه‌اي متفاوتي تحت پوشش ابهامات براي نشان دادن برنامه هسته‌اي به عنوان يك موضوع نگراني اشاعه وجود داشت. زماني آمريكا و شركايش موضوع آلودگي ناشي از ذرات اورانيوم با غناي بالا را با اغراق به عنوان نشانه بارزي براي برنامه سلاح هسته‌اي در ايران جلوه مي‌دادند. از طريق همكاري بيش فعالانه ايران با آژانس، تاييد شد كه منشاء آلودگي اورانيوم با غناي بالا، خارج از ايران بوده و حاصل فعاليت‌هاي غني‌سازي در ايران نمي‌باشد. بعد از بستن موضوع آلودگي اورانيوم با غناي بالا تصور مي‌شد كه موضوع هسته‌اي ايران از دستور كار شوراي حكام خارج شود، اما آن كشورها با تحريكات سياسي، تمركز خود را بر ادعاي ديگري در خصوص آزمايش‌هاي پلوتونيوم در گذشته سوق دادند و سفير آمريكا در نوامبر 2004 در شوراي حكام اين موضوع را به عنوان يك نشانه قوي در خصوص برنامه پلوتونيومي سلاح هسته‌اي ايران خواند. بعد از آن، در آستانه هر اجلاس شوراي حكام، وقتي كه مدير كل آژانس در حال گزارش پيشرفت‌هاي كار با ايران بود، موضوعات و اتهامات بي‌اساس ديگري در شوراي حكام مطرح مِي‌شدند. در تمامي اين موقعيت‌ها ايران نهايت همكاري خود را با آژانس به منظور رفع بهانه‌ها و پاسخ به سوالات به عمل مي‌آورد، اگر چه بسياري از اين همكاري‌ها و پاسخ‌ها فراتر از تعهدات ايران بودند. نتيجه چه بود؟ در تمامي موارد، اظهارات ايران با يافته‌هاي آژانس سازگار بودند و از اين‌رو ثابت شد كه تمامي ادعاها غلط بودند. ...

كاظم غريب‌آبادي در بخشي از مقدمه خود درباره كتاب حاضر مي‌نويسد: «به سبب اهميت موضوع هسته‌اي، مطالب مختلفي در اين حوزه نوشته شده است، اما تاكنون مجموعه‌اي مدون و يكپارچه كه به بررسي موضوع فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بپردازد، به رشته تحرير در نيامده است. از طرف ديگر، محققان و پژوهشگران منابع محدودي را براي بررسي اين موضوع در اختيار دارند. تنها منابعي كه در رابطه با ايران و آژانس در دسترس مي‌باشند، گزارش‌هاي مدير كل آژانس و قطعنامه‌هاي شوراي حكام هستند كه تحليل يك سويه‌اي را به خواننده ارائه مي‌دهند. براي درك اين قبيل منابع، بايد شرايط زماني و مكاني هر گزارش و قطعنامه و ساير اسناد مرتبط با آن را مطالعه و بررسي نمود. در هر اجلاس شوراي حكام علاوه بر طرح دو سند پيش گفته، اسناد ديگري هم مطرح هستند نظير: بيانيه‌هاي جمهوري اسلامي ايران، بيانيه‌هاي جنبش عدم تعهد و مواضع ساير كشورها و همچنين توضيحات كتبي جمهوري اسلامي ايران در خصوص گزارشات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي.
از اين‌رو، براي اين كه درك كاملي از روابط ايران و آژانس حاصل گردد و از اطلاع‌رساني يك سويه نيز پرهيز گردد، بر آن شديم تا با لطف و عنايت خداوند متعال، مجموعه كامل آژانس و برنامه هسته‌اي ايران به روايت اسناد را تدوين نماييم. شيوه تدوين مطالب در اين مجموعه بر مبناي اجلاس‌هاي شوراي حكام قرار گرفته است، بدين‌صورت كه در هر اجلاس، اسناد مرتبط با موضوع هسته‌اي كه در آن اجلاس واقع شده‌اند چينش شده‌اند، به‌گونه‌اي كه مطالعه آنها درك صحيحي را از موضوع و تحولات زماني مربوطه ايجاد مي‌نمايد. همچنين براي درك فضاي حاكم بر هر اجلاس، تحولات عمده در آن مقطع به عنوان درآمد هر فصل و قبل از ورود به اسناد هر اجلاس، به رشته تحرير درآمده است.»

كتاب حاضر در 31 فصل و به همراه 26 ضمائم به چاپ رسيده است.

چاپ نخست كتاب «آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و حقانيت ايران در برنامه صلح‌آميز هسته‌اي به روايت اسناد» در شمارگان 1500 نسخه، 836 صفحه و بهاي 175000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط