یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۷
مالایی‌ها با كتاب «عقل و وحی» آشنا مي‌شوند

کتاب «عقل و وحی» اثري از حسین یوسفیان و احمد شریفی با كوشش «عمار فوزی» به زبان مالایی ترجمه و منتشر شد. اين نوشتار با ترسيم قلمروهاي منطق و معرفت، جايگاه هريك از آنها را در آراي اسلامي نشان مي‌دهد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چهره جدید تعارض عقل و وحی در جهان معاصر، تعارض علم و دین نام گرفته‌ است. برخی از داده‌های علوم تجربی در تضاد با معارف وحیانی قلمداد شده، نزاع‌های بسیاری را در شرق و غرب برانگیخته‌اند.
 
این مساله بیشتر دامن‌گیر متدینان مغرب زمین بوده است که در قرون وسطي، بسیاری از معارف غیر وحیانی را به اشتباه جزو دین پنداشتند و ناسازگاری آنها را با داده‌های علوم جدید برنتافتند. پس از رنسانس، در برابر خردستیزی‌های کلیسا، نهضت عقل‌گرایی پا گرفت و با ظهور مکاتبی چون «دلیل گرایی» به اوج خود رسید. اين اثر موضوعات عنوان شده را به تفصيل مي‌كاود. 

این کتاب که چاپ نخست آن سال 82 توسط گروه فلسفه، پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد، در هشت فصل سامان يافته است.

«معناشناسی عقل و وحی»، «عقل مورد نزاع خردگرایان و خرد ستیزان»، «خردگرایی افراطی دین ستیزانه»، «خردگرایان افراطی مسلمان»، «نص‌گرایی در میان اهل سنت»، «عقل از دیدگاه اخباریان»، «معرفت وحیانی و شهود صوفیانه» و «عقل در اندیشه اصیل اسلامی» از مباحث فصول هشت‌گانه اين اثر به شما مي‌آيند.

کتاب «عقل و وحی» تاکنون چهار بار تجدید چاپ شده است، موضوع اصلي اين نوشتار پاسخ به شبهات تعارض عقل و وحی در دنیای قدیم و جدید است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها