شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۹
واكاوي انديشه‌هاي عرفاني «قصاب» در سراي اهل قلم

نشست معرفي، نقد و بررسي كتاب «مطاق مشايخ؛ شيخ ابوالعباس قصاب آملي» تاليف دكتر مصطفي گرجي، چهارشنبه(12 اسفند ماه) با حضور نگارنده و منتقدان اين كتاب عرفاني در سراي اهل قلم برگزار مي‌شود._

دكتر بخشعلي قنبري، استاد دانشگاه آزاد اسلامي و دبير اين نشست در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اعلام اين مطلب، عنوان داشت: اين كتاب مرور بر زندگي، افكار، انديشه‌ها و سير و سلوك‌هاي عرفاني شيخ ابوالعباس قصاب آملي به شمار مي‌رود كه به ارايه اطلاعات جامع و تازه‌اي از اين عارف قرن چهارم هجري قمري مي‌پردازد.

وي افزود: علاوه بر جايگاه عرفان در دين اسلام، جايگاه شيخ ابوالعباس قصاب آملي در عرفان اسلامي نيز از جمله محورهاي گفت‌وگوي مباحث‌ جلسه معرفي و بررسي اين كتاب‌ است.

دبير نشست نقد و بررسي كتاب «مطاق مشايخ» با بيان اين كه اين كتاب تاريخچه شهر آمل را نيز در بردارد، يادآور شد: بررسي شخصيت قصاب آملي در گذر تاريخ، تحليل شخصيت، جايگاه و عرفان قصاب آملي به همراه نظريه‌هاي عرفاني او در قلمرو عرفان نظري و عملي عمده مطالب اين كتاب را به خود اختصاص مي‌دهند.

دكتر قنبري ادامه داد: در اين برنامه علاوه بر دكتر مصطفي گرجي، عضو هيات علمي دانشگاه پيام نور و نويسنده كتاب، دكتر مريم عاملي‌رضايي، از صاحب‌نظران اين حوزه نيز در اين برنامه حضور دارد.

در بخشي از معرفي اين كتاب آمده است: «با وجود تمام اهميتي كه شيخ ابوالعباس قصاب آملي در ميان عارفان پيشين و همچنين ادوار بعد دارد، هيچ اثر پژوهشي مدوني كه به بررسي و تحليل گفتار كنش‌هاي او بپردازد، تاليف نشده است. عارفي كه ميراث‌دار عرفان حكمت خسرواني "خميرةالخسروانيين" و حلقه ارتباط زنجيره گمشده عرفان ايراني و اسلامي است كه به دليل امّي بودن و نداشتن تاليف از يك سو و كمبود منابع لازم درباره او از سويي ديگر، بدان كمتر توجه شده است.
در مجموع احوال او روايت‌هايي نقل شده است كه در احوال عارفان قبل و بعد و در مجموعه متون عرفاني، كم‌نظير و بلكه بي‌نظير است. سروال بخشيدن و نعلين‌دادن و ... نمونه‌اي از اين موارد است كه نگارنده با توجه به متون كهن و در مواردي كمياب، چون نسخه ميكرو فيلم "مرادالمريد" به آن پرداخته است.»

نخستين چاپ كتاب «مطاق مشايخ؛ شيخ ابوالعباس قصاب آملي» سال 88 از سوي انتشارات كلك سيمين در شمارگان 1000 نسخه، 160 صفحه و بهاي 35000 ريال منتشر شده است.

نشست معرفي، نقد و بررسي كتاب «مطاق مشايخ» از ساعت 17 تا 19 روز چهارشنبه(12 اسفند ماه) در سراي اهل قلم به نشاني خيابان فلسطين جنوبي، كوچه خواجه نصير، شماره دو، ساختمان سراي اهل قلم برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط