یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۰
اثري از سامرست موام ترجمه شد

نمايشنامه «شپي» نوشته سامرست موام توسط رضا شيرمرز ترجمه و در قالب كتاب منتشر خواهد شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين نمايشنامه واقع‌گرايانه روايتی دراماتيک از زندگي يك آرايشگر مرد با نام «شپي» است. او در زندگي خود معضلاتي دارد و به دليل مشكلات فراوان نمي‌تواند آنطور كه لازم است خانواده خود را اداره كند. 

نمايشنامه «شپي» در سال ۱۹۳۳ نوشته شده است. اين اثر با ترجمه رضا شيرمرز از سوي انتشارت قطره روانه بازار كتاب مي‌شود. 

سامرست موام، داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس انگلیسی (1874-1965) است. هنگامی که پدرش در سفارت انگلستان در فرانسه به خدمت اشتغال داشت، در پاریس زاده شد و تا 10 سالگی در این شهر به سر برد.

این نویسنده در 13 سالگی در کالج سلطنتی کنتربری به تحصیل مشغول شد و پس از آن به دانشگاه هایدلبرگ رفت و از آنجا به لندن تا در رشته پزشکی به تحصیل پردازد. خاطرات این دوره در بسیاری از آثارش منعکس شده است، از جمله در نخستین رمان‌هایش «لیزا آو لمبث» (1897) و «بانو کرایداک» (1902) که موفقیت فراوان یافت و او را بر آن داشت تا رشته پزشکی را رها کند و زندگی را صرف ادبیات كند. 

رمان «بردگی انسانی» (1915) اثر این نویسنده، شرح حال معنوی و فکری او است. این کتاب اقبال بسیار به دست آورد. پیروزی‌های پی در پی به موام امکان داد که نقشه زندگی را بر حسب ذوق و سلیقه شخصی طرح کند. او سپس به سفر پرداخت و از اروپا و خاور دور و آمریکا دیدن کرد.

موام در جنگ جهانی اول در خدمت سازمان سری به روسیه رفت و پس از جنگ در جنوب فرانسه اقامت گزید. وي از تجربه‌های سفر و مشاهدات خویش در آثارش بسیار سود جسته است. 

موام ابتدا به وسیله رمان‌هایش مورد پسند مردم قرار گرفت و بعدها نمایشنامه‌هایش نیز توانست جلب توجه کند. 

وی مانند سایر داستان‌نویس‌های بزرگ انگلستان همواره گرفتار مسايل مذهبی و اخلاقی بود. داستان «پرده منقوش» تقریبا موعظه است و «لبه تیغ» ستایشی از عرفان آمیخته با زهد و ریاضت.

«ماه و شش پنی»، دیگر اثر او، از زندگی «گوگن» نقاش معروف فرانسوی الهام گرفته است. «اشندن» که برمبنای تجربه نویسنده، هنگامی که به عنوان مامور مخفی انگلستان در جنگ جهانی اول خدمت می‌کرده، نوشته شده و «کیک‌ها و آبجو» برخي از مردان اهل ادب را در ورای چهره اشخاص داستان معرفی می‌کند. 

«لیدی فردریک»، «پیشوایان ما»، «انجمن» و «نامه» از نمايشنامه‌هاي او محسوب مي‌شود. از داستان‌های کوتاه او هم چند اثر به صورت نمایشنامه درآمده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها