سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۹
بررسي «امنيت نرم» در فصلنامه مطالعات راهبردي

چهل‌ و پنجمين شماره فصلنامه مطالعات راهبردي به سردبيري امير محمد حاجي‌يوسفي و صاحب امتيازي پژوهشكده مطالعات راهبردي منتشر و روانه بازار نشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اين فصلنامه در بردارنده مقالاتي در حوزه بررسي مفهومي و مصداقي امنيت نرم در مطالعات امنيتي، جامعه ايراني و محيط بين‌المللي اختصاص يافته است.

سه مقاله نخست، شامل برخي مفاهيم مرتبط و بسترهاي نظري مفهوم امنيت نرم‌اند. مقاله نخست با عنوان «بوم‌شناسي سياسي» نشان مي‌دهد چگونه مسائل و امنيت زيست محيطي در دوره پس از جنگ سرد موجب گذار از سخت‌افزارگرايي و امنيت نظامي در مطالعات سياسي ـ امنيتي معاصر شده است.

نويسنده در مقاله دوم به مفهوم «جامعه ريسك» و اهميت آن براي مطالعات استراتژيك مي‌پردازد. اين مفهوم، سعي در توضيح تهديدات اجتماعي و اقليمي نويني دارد كه جوامع جديد در جنبه جهاني با آن‌ها مواجهند و اغلب جنبه ساختاري و ناملموس دارند. به بيان ديگر، اين مقاله به تبيين چگونگي گذار از تهديدات سخت به تهديدات نرم در جامعه نوين جهاني و در پرتو مفهوم «جامعه ريسك» مي‌پردازد.

موضوع مقاله سوم نيز تبارشناسي مطالعات امنيتي غربي است. نويسنده به تبيين چرايي تحول مركز ثقل مطالعات امنيتي غربي از امنيت نظامي ـ ملي به ابعاد نوين مطالعه مانند امنيت اجتماعي و انساني و شرايط امكان اين تحول مي‌پردازد.

سه مقاله بعدي ‌به ترتيب به تبيين چيستي، چرايي و چگونگي امنيت نرم در جمهوري اسلامي ايران اختصاص يافته‌اند و ضمن پردازش تئوريك اين مفهوم، سعي در كاربردي كردن آن در جامعه كنوني ايران دارند.

آخرين مقاله نيز در چارچوب مطالعات بين‌الملل، به تبيين مولفه‌هاي تهديد نرم و تشريح اجزاي آن تمركز بر سه نقطه شمال غرب روسيه، اتحاديه اروپا و مجموعه كشورهاي آفريقا مي‌پردازد.

چهل و پنجمين شماره فصلنامه مطالعات راهبردي در 200 صفحه و بهاي 20000 ريال راهي بازار كتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط