چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۰
فرانكنشتاين در بازار كتاب

"فرانكنشتاين"اثر مري شلي نويسنده قرن هجده انگليس با ترجمه محسن سليماني منتشر شده است.

به گزارش خبر گزاري كتاب ايران (ايبنا)،مري شلي همسر پري شلي شاعر مشهور و رمانتيك انگليسي،رمان" فرانكنشتاين" را در سن 19 سالگي نوشت.

وي كه در سال 1816به همراه همسرش در ژنو و در همسايگي شاعر مشهور ،لرد بايرون مي زيست،شب ها در محفل ادبي همراه با بايرون داستان‌هاي دلهره آور اشباح مي خواند،سرانجام قرار شد، لرد بايرون و شلي داستان هايي درباره اشباح بنويسند كه تنها مري داستان خود را به پايان رساند و"فرانكنشتاين"را نوشت.

"فرانكنشتاين"مشهورترين اثر مري شلي داستان ويكتور فرانكنشتاين،دانشمند بلند پرواز سوييسي است كه با استفاده از اندام هايي كه در گورستان ها جمع كرده است، موجودي هوشمند مي سازد،اما وقتي اين موجود نو ظهور بيدار مي‌شود،فرانكنشتاين در مي‌يابد يك هيولا پديد آورده است،هيولايي وحشتناك كه دشمن پديد آورد اش مي شود و همه از او مي گريزند،اما او مي خواهد با ديگران در آميزد.

در اين كتاب نويسنده از بسياري از عناصر و فضاهاي ترسناك آن روزگار به خوبي استفاده كرده است،با اين همه،"فرانكنشتاين"يك رمان دلهره آور معمولي نيست و شايد راز ماندگاري آن نيز در همين نكته باشد.

شاهكار مري شلي در واقع اين است كه براي نخستين بار علم را با داستان هاي ترسناك آشتي داد.
شلي در مقدمه اي كه بر رمان فرانكنشتاين نوشت مدعي شد كه فكر اصلي كتاب را از يكي از كابوس هاي شبانه اش الهام گرفته است،ولي بي شك تاثير داستان هاي دلهره آور(گوتيك)،برق درماني معمول در آن زمان،نظريه هاي آن دوران درباره پيدايش حيات و نيز اسطوره مشهور يوناني پروتمه را نمي توان در خلق اين اثر ناديده گرفت.

"فرانكنشتاين"در 236 صفحه، درقطعه رقعي توسط انتشارات قدياني منتشرشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها