دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۹
آثار جدید مشکی آماده انتشار است

حمید مشکی، دو کتاب با عنوان‌های احتمالی «عارفانه‌ها در شعر سپید خرقانی» و «پیرانه‌ها در شعر سپید پیر هرات» را آماده انتشار دارد. وی در این کتاب‌ها مطالب و بندهایی از سخنان این دو عارف را که دارای وزن و آهنگ هستند و در قالب شعر سپید می‌توان آن‌ها را دسته‌بندی کرد، گنجانده است.

مشکی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این دو کتاب آماده انتشار گفت: از آن‌جا که ابوالحسن خرقانی و خواجه عبدالله انصاری از بزرگ‌ترین عارفان ایرانی هستند، سعی کردم از میان آثار عرفانی این افراد مطالبی را که به شعر شبیه هستند، استخراج کنم.

وی ادامه داد: از یک سو نسل جوان ما بیشتر به سوی شعر گرایش دارد و از سوی دیگر با عارفان و آثار آن‌ها آشنایی زیادی ندارد، در نتیجه این کتاب‌ها می‌توانند در معرفی شخصیت عرفانی و آثار این بزرگان نقش موثری داشته باشند.

مشکی حدود 6 ماه آثار خرقانی و هشت ماه آثار انصاری را بررسی کرده است تا بتواند از میان این متون منثور جمله‌هایی را که دارای وزن هستند و به شعر پهلو می‌زنند استخراج کند. از میان آثار انصاری حدود 30 بند شعر به‌دست آمده است.

وی به شعر منثور در ادبیات فارسی اشاره و تصریح کرد: بسیاری از آثار منثور ادبیات فارسی در ظاهر بی‌وزن و بی آهنگ هستند اما اگر نگاهی به آثار بر جای مانده از شخصیت‌هایی که به عنوان عارف و یا صوفی مطرح شده‌اند داشته باشیم، متوجه خواهیم شد اغلب آثار آن‌ها شعر منثور است.

سال گذشته مشکی، کتاب «آرزوانه‌ها در شعر سپید شمس تبریزی» را به همین روند توسط نشر شانی راهی بازار نشر کرده است و به زودی چاپ دوم آن نیز منتشر می‌شود.

وی درباره کتاب «آرزوانه‌ها در شعر سپید شمس تبریزی» توضیح داد: اغلب نویسندگان و پژوهشگران تاثیر شمس را بر مولانا بررسی کرده‌اند. در این کتاب سعی کردم با نگاهی جدید به شمس تبریزی آثار او را بررسی کنم؛ چراکه آشنایی شمس و مولانا سبب شده آثار منثور او آهنگین‌تر شود و گاه به شعر پهلو می‌زند.

مشکی در پایان افزود: در بررسی آثار منثور شمس حدود 69 بند آهنگین را استخراج کردم که در این کتاب گنجانده شده است. اما با بررسی بیشتر و مجدد آثار شمس می‌توان بندهای آهنگین بیشتری را به‌دست آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط