سه‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۹
بررسي نقش چین در بحران اقتصاد جهانی

یک نویسنده آمریکایی نقش چین را در بحران اقتصادی و مالی موجود که از زمان سقوط وال استریت جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کند، بررسی کرد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از وال‌استریت ژورنال، «گیلز چنس» در کتاب «چین و بحران اعتباری : ظهور نظم نوین جهانی»، سعی کرده به شیوه‌ای عمیق تر از آن چیزی که اغلب اوقات مطرح می‌شود، نقش چین را در بحران اقتصادی جهان بررسی کند و در عین حال تلاش کرده بگوید نتایجی که به دست آورده چگونه بر شکل‌گیری دوباره اقتصاد جهانی تاثیر خواهد گذاشت.

او معتقد است که چین سبب بحران اعتباری نشد، ولی اگر این کشور وجود نداشت، بحران اعتبارات به وجود نمی‌آمد. از کاربرد عبارت «نظم نوین جهانی» در عنوان کتاب کاملا معلوم است که نویسنده معتقد است این بحران، اثرات پایدار و بلند مدتی خواهد داشت.
 
به عقیده «چنس» کشورهای در حال توسعه به رهبری چین در حال قوی‌تر شدن و کشورهای توسعه یافته به رهبری آمریکا در حال ضعیف‌تر شدن هستند.

چنس معتقد است اگر ما نگاهی بياندازيم و ببینیم که آیا اقتصاد جهانی توسط دلار به عنوان ارز جهانی رایج به خوبی پیش می‌رود یا نه می‌توانیم در این بحث مشارکت داشته باشیم. او می‌گوید پکن طی سال گذشته با استفاده از وضعیت پیش آمده اعتبار بیشتری به دست آورده و «زو شیچوان» رییس بانک مرکزی چین آشکارا خواستار این شده که جایگزین‌های دلار مد نظر قرار بگیرد.

نویسنده کتاب معتقد است اگرچه دلار اخیرا جهش داشت ولی برتری آن تضمین شده نیست و مخاطراتی که استفاده از آن همراه دارد، هنوز از یاد نرفته است. 

او می‌گوید: در بعضی موارد چین و سایر سرمایه‌گذاران خارجی در مقابل جریان بیشتر ذخایر خود به خزانه‌های آمریکا مقاومت خواهند کرد و همین موجب بالاتر رفتن نرخ سود در آمریکا خواهد شد و مشکلات آن در جهان نیز منتشر خواهد گردید. این نوعی وضعیت پیش از بحران است که نرخ سود جهانی را پایین نگه داشته و جریان اقتصادی را شناور می‌کند. همین موضوع راه را برای ورود یک ارز جهانی دیگر می‌گشاید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها