سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۴
کتاب ممنوع «خود رای مالزی» در سنگاپور  پرفروش شد

کتاب مناقشه‌برانگیزی که درباره «ماهاتیر محمد» نخست وزیر سابق مالزی چاپ و انتشارش در این کشور ممنوع شد، در سنگاپور به یک کتاب پر فروش تبدیل شده است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا) به نقل از شبکه خبری آسیا از سنگاپور، این کتاب با عنوان «خود رای مالزی: ماهاتیر محمد در دوره تلاطم» ادعا می‌کند که نخست وزیر سابق مالزی طی 22 سالی که قدرت را در دست داشت، حدود 3 میلیارد دلار از منابع مالی مالزی را تلف یا ولخرجی کرده است.

وزارت کشور مالزی فروش این کتاب را تا زمان بررسی محتوای آن ممنوع کرده ولی این کتاب از زمان انتشار در ماه گذشته میلادی در کشور سنگاپور با استقبال زيادي روبه رو شده و در فهرست کتاب‌های پر فروش این کشور قرار گرفته است.

کتاب فروشی تایمز که از کتاب‌فروشی‌های زنجیره‌ای معروف سنگاپور است، این کتاب را در ردیف دوم فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های خود قرار داده و سخنگوی این کتاب فروشی هم اعلام کرده که تا کنون بیش از 100 نسخه از آن را فروخته است.

«باری وین» نویسنده این کتاب 363 صفحه‌ای که دبیر سابق روزنامه وال استریت ژورنال است، ادعا كرده کتابش حتی قبل از انتشار هم در فروشگاه‌های محلی با درخواست زیادی مواجه بود. به گفته وی فروش این کتاب در آستانه کریسمس به قدری در سنگاپور افزایش پیدا کرد که فروشندگان در مواردی آن را از طریق پیک از انگلیس به سنگاپور ارسال کردند.

انتشارات معروف « پالگریو مک میلان» در انگلیس نیز در حال انتشار چاپ سوم این کتاب است تا آن را برای فروش به بازارهای آسیایی بفرستد. «وین» نویسنده موسسه مطالعات آسیای جنوب شرقی معتقد است علت استقبال سنگاپوری‌ها از کتاب این است که از نظر آنها ماهاتیر محمد یک رهبر پرجاذبه و کمتر شناخته شده است.

انتشار کتاب «خود رای مالزی: ماهاتیر محمد در دوره تلاطم» در مالزی واکنش‌های زیادی در پی داشته به طوری که «لیم کیت سیانگ» نماینده مخالف در مجلس مالزی درخواست کرده که کمیسیون سلطنتی مالزی درباره اتهامات مطرح شده در کتاب بازرسی کند. ماهاتیر محمد نیز در واکنش به این درخواست در وب لاگ شخصی‌اش از تحقیق در این زمینه استقبال کرده ولی در عین حال تاکید کرده که حق شکایت علیه نویسنده و کسانی را که این اتهامات را مطرح کرده‌اند، برای خود محفوظ می‌داند.

نجیب رزاق نخست وزیر کنونی با تحقیق درباره اتهامات مطرح شده مخالف است و گفته که کمیسیون سلطنتی نمی‌تواند درباره هر شکایتی تحقیق کند. دولت مالزی قرار است روز هجدهم ژانویه بعد از 2 ماه بررسی اعلام کند که آیا کتاب اجازه فروش دارد یا نه؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها