چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۹
«آسمانكت» و جست‌وجويي در معناي رمزي واژه‌ها

«آسمانكت»، نام كتاب ديگري از عبدالرحمن عمادی، نویسنده و پژوهشگر است. اين كتاب در قالب مقالاتي درباره چند رسم قديمي ايراني، به بررسي لايه‌هاي معنايي و‌ رمزي واژه‌ها و اصطلاحاتي از زبان كهن فارسي و سروده‌هاي كهن ايران پرداخته است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، «آسمانكت» به معناي صاعقه، نام يكي از مقالات اين كتاب است.

عمادي، مقاله «آسمانكت» اين كتاب را با بررسي ريشه‌ها و بنيان‌هاي كهن اين واژه در زبان فارسي باستان و يشت‌هاي اوستا، با لحني توصيفي نوشته و معناهاي متفاوت آن را در زبان‌هاي قديمي يونان و هند و اروپا، بيان كرده است.

عمادي درباره «آسمانكت» توضيح داد: رعد و برق در قديم، نمونه مهمی از هشدار خداوند بوده و مورد توجه بيشتر مذاهب دنيا قرار مي‌گرفته است. البته عده‌اي هم معتقد بودند كه وقتي صاعقه مي‌آيد، قدرت پادشاهي و نيرومندي را به گروهي خاص اعطا مي‌كند.

وي افزود: مذاهب مختلف «آسمانكت» را به زبان خودشان روايت كرده‌اند؛ ‌ضمن آ‌نكه اين موضوع همواره مورد بحث و توجه بوده و جنبه‌هاي مختلفي را بيان مي‌كرده است.

اين نويسنده در ادامه با اشاره به بخشی از کتاب «آسمانکت» که به بررسي شعري موزون كه در دوران هخامنشي سروده شده می‌پردازد، گفت: در خطوط كتيبه‌هاي هخامنشيان، مانند همه متون مذهبي، چيزي به شكل شعر تكرار شده. اين برايم موضوع جالبي بود که در آن موضوع يكتا‌پرستي ايرانيان با موضوع آفرينش آسمان و زمين به خوبي مشخص است. ستايش شادي و آزادي هم نكته مهم اين اشعار است كه با موسيقي قوام يافته‌اند. 

اولين مطلب اين كتاب «شعري هخامنشي درباره آفرينش شادي براي مردم كه نوزده بار در سر خط نوشتارهاي هخامنشيان بازگويي شده»، نام دارد و او درباره ارزش اين شعر در نشان دادن جهان‌بيني ديگري از ايرانيان نوشته: 

«در اين جهان‌بيني چند ويژگي به چشم مي‌خورد: اول نخست مام زمين آفريده شده. سپس آسمان آفرينش يافته. دوم: از آفرينش آب و آتش و باد و جانوران و گياهان، جداگانه ياد نشده. آن‌ها را در شمار فرآورده‌هاي مادر زميني و پدر آسماني و جزء ناگزير فرآورده آن‌ها دانسته‌اند. سوم: ‌پس از آفرينش آدمي، ‌شادي آفريده شده و براي مردم آفريده شده. چنين جايگاهي براي شادي و آن شادي كه براي مردم است، در چنين سرود بنيادي براستي شگفت آور است.»

«آسمانكت»، «چند پندار ديگر براي آسمانكت»، «واژه‌هاي برق و صاعقه»، «آب است در كوهستان طبرستان»، «ستايش رام=لام در ديلم(نشانه‌هايي از ستايش عنصر باد)»، و «كدوزني» از مقالات اين كتاب است.

 عبدالرحمن عمادي، حقوقدان، متولد بهمن 1304 خورشيدي در روستالي «اي ني» اشكور در خانواده‌اي از طايفه سادات ديلماني از نوادگان مشاهير ديلمي به دنيا آمد.

عمادي پس از تحصيل در مكتب‌خانه روستا، روانه رودسر، ‌رشت و قزوين شد و تحصيلات متوسطه را در اين شهرها گذراند. وي در زمان حكومت مصدق(1331) موفق به دريافت ليسانس قضايي از دانشگاه تهران شد.

عمادي همزمان با وكالت؛ به پژوهش در مباحث ايرانشناسي روي آورد كه بخشي از مقالاتش طي نيم قرن گذشته در مجلات معتبر منتشر شده‌اند.

«آسمانكت(چند رسم مردمي)»، نوشته عبدالرحمان عمادي، به شمارگان 1100 نسخه از سوي نشر «آموت» در قفسه كتابفروشي‌ها جاي گرفت.
 
اين كتاب 209 صفحه‌اي با قيمت 4000 تومان در بازار كتاب عرضه مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط