چهارشنبه ۹ دی ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۳
غزل سعدی با رویکرد سبک‌‌شناسی بررسی می‌شود

چهارمین نشست از سلسله نشست‌های «سعدی شناسی» سرای اهل قلم شنبه(12 دی) با حضور محمد غلام‌رضایی، استاد دانشگاه شهید بهشتی پیرامون موضوع «بررسی غزل‌های سعدی با رویکرد سبک‌شناسانه» برگزار می‌شود.\

نیما تجبر دبیر نشست «سعدی شناسی» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره اهمیت سبک‌‌شناسی در شعر گفت: زمینه گسترده سبک‌‌شناسی توسط ملک‌الشعرای بهار آغاز شد. اما پس از او هر حرکتی که صورت گرفت کلی بود و یا با رویکرد بهار انجام می‌شد. در نتیجه سبک‌شناسی شعر از منطق و رویکرد پایه‌شناسانه برخوردار نبود.

وی با تاکید بر پژوهش‌های موثر انجام شده اظهار داشت: برای کاربردی کردن پژوهش‌های سبک‌‌شناسی در شعر باید شاخصه‌های سبک‌‌شناسی را جستجو و سپس در شعر هر شاعری بررسی کنیم.

تجبر یادآور شد: در بخشی از چهارمین نشست «سعدی شناسی» به بررسی زمینه‌های سبک‌شناسی، چگونگی سبک‌شناسی و رویکرد سبک‌شناسی خواهیم پرداخت.

وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که درباره شعر و سخن سعدی گفته می‌شود زبان شعری سعدی زبانی سهل و ممتنع است و تشریح کرد: همواره به شنیدن این جمله بسنده کرده‌ایم اما هیچ توضیحی درباره علت و یا چگونگی این امر نشنیده‌ایم. در این نشست قصد داریم شاخص‌های سهل و ممتنع بودن زبان را به ویژه در غزل‌های سعدی  بررسی کنیم.

دبیر نشست‌های «سعدی شناسی» به مبحث بخش دیگری از چهارمین نشست «سعدی شناسی» اشاره و تصریح کرد: بررسی وامداری زبان سعدی به انوری ابیوردی از شاعران قرن ششم هجری بخش دیگری از این نشست را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین بررسی می‌شود تداوم زبانی که انوری برای نخستین‌بار در شعر فارسی به کار می‌گیرد چگونه توسط سعدی گسترش می‌یابد.

محمد غلامرضایی، استاد گروه زبان و ادبيات فارسي، دانشكده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی است.

از جمله کتاب‌ و مقاله‌های غلام‌رضایی پیرامون موضوع سبک‌شناسی می‌توان به «سبک‏شناسی شعر پارسی از رودکی تا شاملو»، «سبک‏شناسی نثرهای صدنامه»، «سبک‏شناسی نثرهای صوفیانه» و «تحلیل سبکی پنج غزل صائب با تاکید بر رابطه شاعر با مخاطب» اشاره کرد. 

چهارمین نشست «سعدی شناسی» با حضور نیما تجبر، دبیر نشست و محمد غلام‌رضایی سخنران نشست شنبه(12 دی) به موضوع «بررسی غزل‌های سعدی با رویکرد سبک‌شناسانه» اختصاص دارد و از ساعت 16 و 30 دقیقه تا 18 و 30 دقیقه در سرای اهل قلم واقع در خیابان انقلاب، خیابان برادران مظفر جنوبی، کوچه خواجه نصیر، پلاک 2 برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط