جمعه ۱۸ دی ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۰
«زن در تئاتر جهان» منتشر شد

كتاب «زن در تئاتر جهان» از مجموعه تئاتر و زن به کوشش منوچهر اکبرلو منتشر شد. اين اثر به عنوان پژوهش برگزیده هشتمین جشنواره تئاتر بانوان شناخته شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌ کتاب شامل سه بخش مباحث نظری، معرفی برخی بانوان نویسنده در جهان و زن در ادبیات نمایشی جهان است.

بخش نخست مقالات «جنسیت در تئاتر» نوشته مارک فورتیر ترجمه علی پورعیسی، «هملت و افلیا» نوشته ژاک لاکان با ترجمه حسین شاکری، «تئاتر زنان و نظریه فمینیستی» نوشته مارک فورتیر با ترجمه علی ظفرقهرمانی‌نژاد و «زنان، تئاتر و علم اخلاق آکادمی» نوشته سیمون شفرد و مایک وایس با ترجمه آیسان نورزی را در خود جاي داده است.

در بخش دوم، نويسندگاني چون، «ماریا آیرین فورنس» توسط علی پورعیسی، «سیمون دوبووار» توسط منصور خلج، «آگاتاکریستی» توسط مشهود محسنیان و «آما آتا آیدو» توسط مسعود نجفی معرفي شده‌اند.

بخش سوم، مقالات «تئاتر زن و استاد» نوشته همایون علی‌آبادی، «زن در آثار تنسی ویلیامز» نوشته علیرضا بیاتی، «زن در آثار هنریک ایبسن» نوشته مریم رجایی، «زن در آثار فدریکو گارسیا لورکا» نوشته مریم رجایی، «سه زن: لورا، تکلا و ژولی» نوشته مریم شیرازی  و «جولانگاه ادیبان بزرگ شرق و غرب» نوشته محمد غنیمی هلال با ترجمه قاسم غریفی را ارايه كرده است.

ژاك لاكان در مقاله «هملت و افليا» كه توسط حسين شاكري ترجمه شده، ضمن بررسي حالات روحي هملت در ارتباط با ازدواج مادر و عموي خود به بررسي نقش افليا در تشديد و پيشبرد اين حالات در نمايشنامه‌ مي‌پردازد.

نمايشنامه هملت از جمله آثار شكسپير است كه تاكنون مفسران و منتقدان بي‌شماري بر آن نوشته و سخن رانده‌اند. در اين نمايشنامه هميشه درباره دو شخصيت مهم، يعني شاهزاده هملت و مادرش گرترود، صحبت شده ولي كمتر كسي درباره شخصيتي كه حضور كمي دارد ولي در پيشبرد كنش‌هاي دراماتيك و روانشناسانه‌ آن سخن گفته، او كسي نيست جز «افليا».

«تئاتر زنان و نظريه فمينيستي» عنوان مقاله مارك فورتير است كه در آن درباره فمينيسم نظرات مختلفي مطرح شده. اين امري طبيعي است. چرا كه اين اصطلاح، طيف گسترده  و گاه متضاد از ديدگاه‌ها را در بر مي‌گيرد. 

به اعتقاد سيمون شفرد و مايك وايس در مقاله «زنان، تئاتر و علم اخلاق آكادمي»، «در سال 1981، نانسي اس. رينهارت جنبش فمينيسم را بر مطالعات تئاتر آمريكايي از زمان پيشرفت جنبش‌هاي زنان، بازنگري كرد و دريافت كه اين جنبش تاكنون در پس نظام‌هاي ديگر، عقب مانده است. بنابراين، در حالي كه فمينيسم تقريبا از ده سال قبل پيشرفت‌هاي جديدي را در مطالعات سينمايي القا كرده بود، ولي، هم در تاريخ تئاتر و هم در نقد تئاتر، كاملا جديد به نظر مي‌آمد و اكنون محققان تئاتر، مدل‌هايي از ديگر نظام‌ها، مثل سميولوژي از مطالعات فيلم را بعد از يك دهه پس از آغاز آن جنبش وارد حوزه تئاتر مي‌كنند».

در معرفي «آگاتا كريستي» در بخش دوم به بررسي آثار نمايشي وي پرداخته شده. آگاتا كريستي در طول زندگي حرفه‌اي‌اش آثار متعددي را در زمينه‌هاي مختلف به دنياي ادبيات تقديم كرده. رمان‌، داستان كوتاه، شعر، نمايشنامه و غيره حاصل سال‌ها تلاش اين نويسنده در زمينه ادبيات است. معروف‌ترين اثر نمايشي او كه مشهورترين نمايشنامه معماگونه جهان نيز، لقب گرفته و ركورد بيشترين اجرا در سراسر جهان را در اختيار دارد، نمايشنامه «تله موش» است كه اكنون نيز شهرت و اعتبار خود را حفظ كرده و هر ساله شاهد اجراهاي تازه‌اي از آن هستيم.

مريم رجايي در بخش آخر و در مقاله «زن در آثار فدریکو گارسیا لورکا» به بررسي سه اثر «عروسي‌ خون»، «يرما» و «خانه برناردا آلبا» با شخصيت‌هاي محوري زن، روايت‌هاي خود را بيان و با تاكيد به شخصيت زنان مي‌پردازد.

كتاب «زن در تئاتر جهان» از مجموعه تئاتر و زن به کوشش منوچهر اکبرلو در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 6000 تومان از سوی انتشارات رابعه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها