شنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۲
معاهدات تاريخي ايران از عصر صفویه تا پایان عصر قاجاریه

معاهدات تاریخی ایران دربردارنده صد قرارداد و معاهده تاریخی از عصر صفویه تا پایان عصر قاجاریه است که توسط "عباس رمضانی" تألیف شده و از سوی انتشارات ترفند به بازار نشر آمده است.

 به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) «عباس رمضاني» در معرفي اين كتاب به بررسی اسناد و منابع تاریخی اشاره کرد و ابراز داشت: گرچه در دوره قاجاریه و در مدت حدود یک قرن و نیم حکومت این سلسله، بسیاری از شهرهای آباد و استراتژیک ایران در اثر جنگ های طولانی و خونین ایران و روسيه با دو معاهده ننگین و خیانت بار "گلستان و ترکمان‌چای"، از دست رفت، ولی دوران پنجاه ساله حکومت ناصرالدین شاه را باید "عصر امتیازات به بیگانگان" نامید.

این محقق و تاریخ‌پژوه به دوره حکومت ناصرالدین شاه پرداخت و یادآور شد: اگر او به جای آن همه اهمیت و ارزشی که برای امور عادی و غیر ضروری خود نظیر قلیان کشیدن، زنان حرمسرا، ملیجک، ببری خان، سفرهای بیهوده و بی اثر فرنگ، شکار، سوارکاری، سفرهای رنگارنگ و... قایل بود، به اصلاح امور مملکت، سازندگی و آبادانی آن رفع هرج و مرج و نابسامانی و برقراری امنیت و حفظ حاکمیت ملی و گشودن زنجیر اسارت و بندگی از ایران و ایرانی می کوشید، ملت بزرگ ما وارث نتایج نامطلوب بذل و بخشش های آن عهد و تجربيات تلخ آن دوران نمي‌شد.

"رمضانی" همچنين گفت: مواد قراردادها به صورت خلاصه  آمده و از آوردن عین مطالب و عبارات پرهیز شده است، به عبارت دیگر، اصل ساده نویسی در مطالب مورد توجه قرار گرفته، همچنین ذکر سال به تاریخ هجری قمری است و در صورت لزوم در بعضی مواقع به سال میلادی و شمسی هم اشاره شده است.

وی در ادامه افزود: قراردادها و معاهدات به ترتیب سال انعقاد و دوره های تاریخی در كتاب آمده‌اند. کتاب شامل پنج بخش است. هر بخش به قراردادها و معاهده های یک دوره تاریخی اختصاص دارد و نام پادشاهان، شماره قراردادهای زمان آن ها و همچنین نمایه موضوعی معاهده ها در پایان کتاب آمده است.

چهارده قرارداد و معاهده از دوران صفویه، سه معاهده از دوران افشاریه، دو معاهده از دوره زندیه، چهل و چهار قرارداد و معاهده از سال 1215 تا 1299 دوران قاجاریه و سی و هفت قرارداد و معاهده از سال 1300 تا 1339 دوران قاجاریه از عناوین این کتاب است تا مخاطبان با موقعیت ایران، علل اعطای امتیازات، انعقاد معاهدات با کشورهای جهان، نقش حکومت ها در حفظ حاکمیت ملی، ارضی و استقلال ایران آشنا شوند.

"معاهدات تاریخی ایران" اثر "عباس رمضانی" با شمارگان 2000 نسخه و بهای 35000 ریال از سوی انتشارات ترفند وارد بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها