سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۰
ارزيابي‌هاي كارگاه مطالعاتي دموكراسي در بيروت كتاب شد

«شاخصه‌هاي ارزيابي دموكراسي در كشورهاي عربي» عنوان كتابي است كه بررسي‌هاي انجام شده در كارگاه مطالعاتي با همين عنوان را منعكس مي‌كند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از مركز مطالعات وحدت عربي، اين كتاب/گزارش بحث‌ها و بررسي‌هايي را دربرمي گيرد كه در يك كارگاه مطالعاتي در ارتباط با «شاخصه‌هاي ارزيابي دموكراسي در كشورهاي عربي» انجام گرفته است. اين كارگاه با همكاري «مركز مطالعات وحدت عربي» و «موسسه عربي دموكراسي» در تاريخ 24 و 25 ژوئن (3 و 4 تير) 2009 در بيروت برگزار شده بود.

طبق داده‌هاي كتاب،‌ اين كارگاه با دو هدف برگزار شد: نخست ارائه منظم شاخصه‌هاي دموكراتيك در كشورهاي عربي بر طبق جديدترين آمارها از سوي سازمان‌ها و نهادهاي عربي و بين‌المللي مرتبط،‌ همراه پيشنهاد مجموعه‌اي از شاخصه‌هاي هماهنگ براي كشورهاي عربي؛ دوم، تبادل تجربه‌ها ميان اعضاي شركت كننده در كارگاه. 

بر اساس محتواي اين كتاب، در اين كارگاه،‌ مطالعه مهمي در ارتباط با شاخصه‌هاي دموكراسي و اصلاحات دموكراتيك در كشورهاي عربي صورت گرفت و در اين راستا از تجربه‌هاي انجام گرفته پيشين در اين زمينه در «كتابخانه اسكندريه» و «موسسه بين‌المللي حمايت دموكراسي و انتخابات» نيز استفاده شد. 

اعضاي شركت كننده در پايان اين كارگاه بررسي‌هاي انجام شده را به شكل زير جمع‌بندي كردند: 1) اهميت تركيب شاخصه‌هاي كمي و كيفي ارزيابي دموكراسي، 2) مطالعه انتقادي شاخصه‌هاي جهاني دموكراسي و چگونگي تناسب آن با شرايط كشورهاي عربي، 3) ارتباط بين بعد شناختي و فهم و تطبيق دموكراسي، 4) ارتباط بين جوانب اقتصادي، ‌اجتماعي، ‌سياسي و فرهنگي در تركيب شاخصه‌هاي دموكراسي به منظور ارزيابي پيشرفت دموكراتيك در كشورهاي عربي، 5) ايجاد قواعد مشخص براي هماهنگي بين مراكز و سازمان‌هاي شركت كننده به منظور برداشت گام اساسي و شكل‌گيري «نقشه راه» در ارتباط با انتقال به سمت دموكراسي در كشورهاي عربي. 

كتاب «شاخصه‌هاي ارزيابي دموكراسي در كشورهاي عربي» در 168 صفحه توسط مركز مطالعات وحدت عربي در بيروت به چاپ رسيده است. اين كتاب با قيمت 6 دلار وارد بازار كتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها