یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۰
«بوركهارت» نقاب معنوي مطالعات «يونگ» را كنار زد

«تيتوس بوركهارت» حكيم و نويسنده سوييسي و از نويسندگان پيشتاز معتقد به حكمت جاويدان در قرن بيستم است. او در رساله «جهان‌شناسي سنتي و علم جديد» معناي واقعي علم جهان‌شناسي و اصول آن را مطابق با فهم و اعتقاد پيشينيان بازگو مي‌كند و همچنين نقاب به ظاهر معنو‌ي مطالعات روان‌كاوانه «كارل گوستاو يونگ» را كنار مي‌زند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، يكي ديگر از ويژگي‌هاي اين اثر، آن است كه بوركهارت، نكته‌اي اساسي در تاريخ علم را شرح و تحليل مي‌كند. او در يان تحليل به اين سوال پاسخ مي‌گويد كه چرا بزرگ‌ترين نخبگان اعصار گذشته تا پيش از پيدايش علم جديد، نه تنها در انكار و جايگزيني جهان‌شناسي سنتي ـ كه در نظر متجددان بسيار ساده و خام مي‌آيد ـ نمي‌كوشيده‌اند، بلكه اهتمام وافر در تثبيت و به كار بردن آن داشته‌اند.

جنبه مهم ديگري كه اين رساله را از ديگر آثار مشابه ممتاز مي‌كند، نقدي است كه از نظرگاه سنتي بر سه شاخه علم جديد، يعني فيزيك، زيست‌شناسي و روان‌شناسي ارايه مي‌كند و در اين زمينه به‌ويژه خطر سيطره و دست‌اندازي نظريه تكامل و آراي يونگ را به ساحت‌هايي از وجود انسان كه كاملا براي آنها شناخت‌پذير است، گوشزد مي‌كند.

مهم‌ترين و طولاني‌ترين بخش اين رساله، نقد روان‌شناسي جديد است كه در آن مولف به ارزيابي و نقد آراي سرشناس‌ترين روان‌شناس عصر  «كارل گوستاو يونگ» پرداخته و كوشيده است تا نقاب به ظاهر معنو‌ي‌اي را كه او با توسل به رمزهاي سنتي آيين‌هاي مقدس جهان بر چهره مطالعات روان‌كاوانه خود زده است براندازد.

بخش ديگري از اين رساله نيز كه نسبت به بخش قبلي از اهميت كمتري برخوردار نيست، سنجش و نقد نظريه «تكامل» و انديشه‌هاي تكاملي است. به طور كلي بوركهارت در اين اثر كوشيد نشان دهد چگونه مفاهيم علمي جديد با محدوديت‌هاي ذاتي خود به ديگر قلمروهاي معرفت بشري نفوذ و دست‌اندازي مي‌كند و ادعاي شناخت ساحت‌هايي از وجود بشر را دارد كه كاملا براي آن شناخت‌ناپذير است.

درباره «تيتوس بوركهارت» بايد گفت كه وي زاده 1908 و متوفاي 1984، هنرشناس و انديشمند سوييسي ـ آلماني، از جمله نويسندگان پيشتاز معتقد به حكمت جاويدان در قرن بيستم بود. نوشته‌هاي او حوزه چشم‌گيري را دربر مي‌گيرد. بوركهارت در باب مابعدالطبيعه ناب، علوم سنتي و علوم متجدد، هنر مقدس، تاريخ و ديگر جنبه‌هاي گوناگون تمدن‌هاي سنتي قلم زده است. وي مترجم،‌ ناشر و مشاور در احياي شهرهاي سنتي به هيأت زيباي نخستين آنها بود.

بوركهارت از پيشگامان ترجمه آثار عرفاني به زبان‌هاي اروپاي نيز به شمار مي‌آيد. از آثار مهم وي به «هنر مقدس در شرق و غرب»،‌«مباني هنر مسيحي»،‌‌ «شارتر و تولد كليساي جامع»، «فاس شهر اسلام» و «كيميا: علم جهان، علم جان» مي‌توان اشاره كرد.

چاپ نخست كتاب «جهان‌شناسي سنتي و علم جديد» با ترجمه حسن آذركار در شمارگان 1000 نسخه، 162 صفحه و بهاي 25000 ريال از سوي انتشارات حكمت منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط