جمعه ۲۰ آذر ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۰
موسیقی شاهنامه شناسانده می‌شود

نگاهی به موسیقی رزم، بزم و شکار در شاهنامه فردوسی، به زودی در کتابی با عنوان «از آواز ابریشم و بانگ نی» نوشته نیما تجبر توسط نشر آگاه منتشر می‌شود./

نیما تجبر در گفت‌و گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره کتاب «از آواز ابریشم و بانگ نای» گفت: این کتاب در 220 صفحه نگاهی به موسیقی رزم، بزم و شکار در شاهنامه فردوسی دارد و حاصل یکسال و نیم کار تحقیقی است.

وی ادامه داد: در این کتاب ساختارهای موسیقی و سازهای شاهنامه را از نظر «اتنوموزیکولوژی» بررسی کرده‌ام. این اصطلاح به معنای موسیقی‌شناسی قومی است. به بیان دیگر در این کتاب رده‌بندی سازها و ساختارهای موسیقی بر اساس ویژگی‌های قومی صورت گرفته است.

تجبر با تاکید بر نشان دادن کارکرد سازها در این کتاب اظهار داشت: به تفسیر در این کتاب نشان داده شده که هریک از سازهایی که فردوسی از آن‌ها نام می‌برد، از چه خانواده‌ای اند و این سازها در شاهنامه برای چه منظوری به کار گرفته شده‌اند.

وی به تحلیل ابیات شاهنامه در این کتاب اشاره و تصریح کرد: در ابتدا شاهنامه را به طور کامل بررسی کردم و سپس ابیاتی را که به موضوع بحث این کتاب اختصاص داشت از نظر موسیقایی و کارکرد سازها تحلیل کردم.

نیما تجبر دانشجوی دکترای رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد است.

وی کارشناسی ارشد خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه فردوسی مشهد و کارشناسی خود را از دانشگاه شهید بهشتی اخذ کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط