یکشنبه ۱ آذر ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۵
پرندگان آريستوفان منتشر شد

نمايشنامه «پرندگان» از مجموعه كمدي‌هاي آريستوفان منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نمايشنامه «پرندگان» اثري كمدي است كه مدينه فاضله را از ديدگاه آريستوفان بررسي مي‌كند.

شيرمرز در توضيح اين نمايشنامه در مقدمه كتاب آورده است، دو شهروند آتني با نام‌هاي اولپيدس و پيستتاروس از زندگي ملالت بار در آتن به ستوه آمده‌اند. اين دو آتني به نزد اپوپس مي‌روند و طرح تاسيس جامعه‌اي را ارايه مي‌كنند. اپوپس، پيشنهادهايي مي‌دهد كه توسط اولپيدس رد مي‌شود. عاقبت اپوپس به آنها پيشنهاد زندگي با پرندگان را مي‌دهند. پيستتا روس كه تاكنون ساكت بوده از حكومت پرندگان بر دنيا صحبت مي‌كند. 

اپوپس گروه همسرايان را فرا مي‌خواند و تعداد زيادي پرنده از سرتاسر جهان وارد مي‌شوند. پرندگان از حضور اين دو آتني خشمگين مي‌شوند و مي‌خواهند چشمان آنها را از حدقه در آورند. اپوپس آنها را آرام مي‌كند و از آنها مي‌خواهد چشمان آنها را از حدقه در آورند. اپوپس آنها را آرام مي‌كند و از آنها مي‌خواهد تا به پيشنهاد پيستتاروس گوش كنند. 

پيستتا روس مي‌گويد كه پرندگان، پيش از خدايان المپ، حاكم بر جهان بوده‌اند و در صورت همدلي با او و دوستش فرمانروايي سابق خود را دوباره به دست مي‌آورند. پرندگان، از اين طرح حمايت مي‌كنند و در آتني به همراه اوپس به بيشه‌زار مي‌روند تا به جزييات طرح بي‌انديشند. پس از اجراي قطعه پاراباسيس درباره ستايش پروكنه و اپوپس، مبدا تاريخ از ديدگاه پرندگان، خدمات پرندگان به بشريت، مزاياي زندگي با پرندگان و غيره. 

پيستتاروس و اولپيدوس بالدار از بيشه‌زار خارج مي‌شوند و آرمانشهر خود را بنا مي‌گذارند. نام اين شهر نفلو كوكسيگيا است. اوليپيدس به ماموريتي دشوار مي‌رود. كاهني براي اجراي مراسم قرباني دعوت مي‌شود، ولي مراسم با ورود مزاحمان آتني ناتمام مي‌ماند. 

پيستتاروس با مزاحمان يعني يك شاعر پيشگو، متون مهندسي، بازرس آتني‌ها، فضول و دلال حكم با مجموعه كاملي از قوانين مقابله مي‌كند. پيستتاروس براي اتمام مراسم قرباني وارد بيشه‌زار مي‌شود و طي همين مدت، پاراباسيس دوم اجرا مي‌شود. پاراباسيس، حاوي مطالبي چون قدرت جديد پرندگان، تعيين جايزه براي دستگيري فيلوكراتس پرنده فروش، تمجيد از زندگي شاد پرندگان و تقاضاي جايزه اول جشنواره براي اين كمدي است. پيستتاروس از بيشه‌زار خارج مي‌شود. قاصدي از راه مي‌رسد و خبر از اتمام ساخت ديوارهاي مي‌دهد. 

قاصد ديگري از راه مي‌رسد و اطلاع مي‌دهد كه خدايي از دست‌نگهبان‌ها گريخته و وارد شهر شده. به ارتش دستور آماده باش داده مي‌شود. ايريس، خداي مذكور وارد مي‌شود. او حاصل پيامي از سوي زئوس براي نسل بشر است. قاصدي ديگر از راه مي‌رسد و گزارش مي‌دهد كه بيش از ده هزار آتني مي‌آيند تا در اين مدينه فاضله، زندگي كنند. اين خائن به وطن، كينسياس شاعر و خبرچيني كه از مزاياي بالدار بودن خبر دار شده با مشيت و لگد از صحنه دور مي‌شوند. به محض خروج اين سه شخصيت، شخصي مرموز و نقابدار پنهاني وارد مي‌شود. وقتي پيستتاروس متوجه مي‌شود كه او همان پرومته است، به او خوشامد مي‌گويد. پرومته از اندوه خدايان خبر مي‌دهد. 

سفيران آسماني در حالي از راه مي‌رسند كه پيستتاروس مشغول طبخ غذا است. نمايندگان المپ، پوزئيدون، هراكلس و تريبالوس هستند. پيستتاروس از زئوس، عصاي سلطنتي و باسيليا، مظهر قدرت را مي‌خواهد. پوزئيدون مخالفت مي‌كند، ولي هراكلس شكمو از پيستتاروس حمايت مي‌كند و تريبالوس را نيز با خود هم راي مي‌سازد. به خاطر توافق اكثريت، خواسته‌هاي پيستتاروس پذيرفته مي‌شود و كمدي با ازدواج پيستتاروس با باسيليا به پايان مي‌رسد. 

نمايشنامه «پرندگان» نوشته آريستوفان با ترجمه رضا شيرمرز در شمارگان 1650 نسخه و با قيمت 2000 تومان از سوي انتشارات قطره روانه بازار كتاب شده است. 

آريستوفان از بزرگ‌ترين كمدي‌نويسان يونان باستان و پدر كمدي كهن است. او بيش از چهل نمايشنامه خلق كرده ولي تنها يازده اثر از او به ما رسيده است. آزادي بيان از وجوه كمدي‌هاي اوست. او سعي دارد تمام عناصر اجتماعي، اقتصادي يا سياسي جامعه خود را نقد كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها