یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۵
نويسنده‌اي كه درباره تن‌تن نوشته تهديد به ضبط اموال شد

پس از اقامه دعوي از سوي ورثه «هرژه» خالق داستان‌هاي تن‌تن عليه «باب گارسيا» در ماه سپتامبر (شهريور) 2008، او از سوي دادگاه تهديد به ضبط اموال شده است./

به گزاش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، باب گارسيا كه با الهام از «هرژه» كتاب‌هاي متعددي درباره تن‌تن نوشته، پس از اقامه دعوي از سوي ورثه هرژه عليه او در ماه سپتامبر (شهريور)، تهديد به ضبط اموال شده است.
 
اما از نظر باب گارسيا ورثه هرژه سدي در برابر آزادي بيانند. او كه نويسنده رمان‌هاي پليسي است، مجذوب اثر داستاني مصور «تن‌تن» اثر هرژه شده و تاكنون پنج اثر كوچك به نام‌هاي «ژول ورن و هرژه» يا «هرژه، كتابخانه خيالي» را با تصويرسازي زيبا و با تيراژي بين 300 الي 1000 نسخه منتشر كرده است.
 
سال گذشته از سوي انجمن مولنزآرت، حافظ منافع و حقوق هرژه، عليه باب گارسيا دادخواستي به دادگاه نانت ارائه شد. هر چند كه در ماه مه سال 2008 باب گارسيا از سوي دادگاه نانت تبرئه شد ولي در 17 سپتامبر 2009 دادگاه ورساي او را محكوم كرد و جريمه‌اي 40 هزار يورويي براي او و ناشر آثارش در نظر گرفت. دادگاه ورساي نويسنده و ناشر را محكوم به زير پا گذاشتن قانون حقوق مؤلف كرده است.
 
باب گارسيا در اين رابطه به خبرگزاري فرانسه ‌گفت: «آنها مي‌خواهند شاهد مثالي از سرقت غيرمجاز ادبي به جامعه فرهنگي نشان دهند اما اثر من نمي‌تواند آماج مناسبي براي چنين هدفي باشد». 

در حكم دادگاه نويسنده ملزم به پرداخت جريمه مالي پيش از تاريخ 10 نوامبر (19 آبان) بود و در غير اينصورت اموال او توسط دادگاه قابل ضبط هستند.
 
از سوي ديگر آلن دو كوشه از سوي انجمن مولنزآرت مي‌گويد: «در حال حاضر دعوي به وكلا سپرده شده تا بتوانند در اين ميان راه‌حلي پيدا كنند».
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها