سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۶
«رنگین کمانی در شب» صعود و افول آپارتاید را بررسی کرد

«دومینیک لا پیر» نویسنده و برنده جایزه پرفروش‌ترین کتاب، در تازه‌ترین اثر خود، تاریخ پرتلاطم کشور آفریقای جنوبی و موضوع آپارتاید را بررسی کرد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از واشنگتن تایمز، این نویسنده فرانسوی در کتاب خود که آن را در 288 صفحه با عنوان «رنگین کمانی در شب : تولد پر آشوب آفریقای جنوبی»منتشر کرده، به بررسی حوادث حماسی پرداخته که منجر به تقویت و در نهایت سقوط آپارتايد شد.

او در بخشي از کتاب به بررسی زندگی مردان و زنان قهرمانی پرداخته که به عقیده او با شجاعتی غیرقابل وصف علیه یکی از بزرگ‌ترین بیدادهای دوران معاصر به پاخاستند. «لا پیر» خوانندگان خود را به گردشی تاریخی در خیابان‌های آغشته به خون شهرهای آفریقای جنوبی می‌برد که در نهایت در سال 1994 سیاه‌پوستان را با سفیدپوستان اروپایی، آسیایی و آفریقایی در قالب «ملتی رنگین کمانی» یکی کرد و صلح را به آنها هدیه داد.

«لا پیر» کتاب حماسی خود را با برشمردن حوادث سال 1652 شروع می‌کند؛ زمانی که به تعبیر او جهان همه چیز داشت به جز صلح.

او به جریان اعزام ملوانان کمپانی هند شرقی هلند به محلی که ما اکنون از آن با نام دماغه امید نیک یاد می‌کنیم، اشاره کرده است. لا پیر به دستور کمپانی هند شرقی برای استقرار سفید پوستان در منطقه و تامین ما یحتاج دریانوردان پرداخته و در روندی تاریخی شرح می‌دهد که چگونه در طول زمان این دستور باعث رشد جمعیت سفیدپوستان در این منطقه شد و حس برتری‌جویی و خودپسندی آنها سه قرن بعد زمینه‌های شکل‌گیری یک رژِیم نژادپرست اقلیت را فراهم کرد که 27 سال بر آفریقای جنوبی مسلط بود.

لا پیر داستان وقایع را بر اساس واقعیت‌های تاریخی بیان کرده ولی در یک مورد او سعی می‌کند خوانندگان خود را علیه یک نشست تهییج کند. او به جریان نشست روز پانزدهم مه سال 1938 بین چهار نفر از پایه‌گذاران سیستم جدید حکومتی در آفریقای جنوبی پرداخته است؛ نشستی که به عقیده او پایه‌های شکل‌گیری نژادپرستی را بنا نهاد و حاضران در آن با استفاده از مدلی شبیه به مدل آلمان نازی قانون آپارتاید و جدایی نژادها از یکدیگر را پایه‌گذاری کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها