سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۰
فروش و چاپ خاطرات صدام در عراق بحث برانگیز شد

مقام‌های عراقی از پخش کتاب خاطرات «صدام حسین» دیکتاتور سابق عراق که به تازگی در سودان منتشر شده در کتاب فروشی‌های این کشور جلوگیری می‌کنند ولی ظاهرا بعضی روزنامه‌ها به ویژه روزنامه‌های نزدیک به حزب منحله بعث قسمت‌هایی از آن را منتشر کرده‌اند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از نیویورک تایمز، البته عراقی‌ها این کتاب را نه از آن جهت که صدام را دوست دارند، بلکه به عنوان کتابی که خاطرات تاریخی آنها را زنده نگه می‌دارد و مربوط به یک دوره تاریخی خاص است، پی گیری می‌کنند.

این کتاب که توسط «عدنان الدلیمی» وکیل صدام جمع‌آوری شده، ماه گذشته با عنوان «صدام حسین از یک سلول آمریکایی : این چیزی است که اتفاق افتاد» در سودان منتشر شد و حاصل یادداشت‌های روزانه و صحبت‌های دیکتاتور عراق است.

«کریم حنش» از کتاب‌فروشی «الحنش» می‌گوید: افراد زیادی سراغ این کتاب را می‌گیرند. نوعی شکاف در روابط ما با تاریخ دوره صدام وجود دارد، مردم می‌خواهند این تاریخ را به یاد داشته باشند، البته نه از این جهت که صدام را دوست دارند بلکه نوعی احساس به گذشته محنت‌بارشان دارند.

با این حال بعضی‌ها هم مخالف این عقیده اند. « منیر اسماعیل» از خانه فرهنگی المدا معتقد است این مرکز به این دلیل کتاب خاطرات صدام را نمی‌فروشد که الدلیمی سعی کرده تصویری خوب از صدام ارایه کند، در حالی که واقعیت این نیست. او می‌گوید: حتی اگر کتاب در دسترس هم باشد، حکومت عراق همه نسخه‌ها را خریداری خواهد کرد چون که آنها از چیزهایی که در کتاب مطرح شده خوششان نمی‌آید.

« فوزی العرتوشی» وزیر فرهنگ عراق هم معتقد است که حکومت عراق از انتشار کتاب (خاطرات صدام) جلوگیری نمی‌کند ولی طبق قانون اساسی می‌توان هر چیزی را که باعث خشونت قومی و مروج ایدئولوژی صدام باشد، قدغن کرد.

کتاب خاطرات صدام رسما در عراق منتشر نشده ولی گهگاه روزنامه‌های این کشور گزیده‌هایی از آن را منتشر می کنند.به گفته الدلیمی وکیل صدام، این نخستين جلد از یک کتاب سه جلدی است و ظاهرا یک جلد آن نیز مربوط به اشعار طرفداران صدام است.

صدام در این کتاب جریان دستگیری و نقشه فرارش را با جزییات شرح داده و گارد محافظان آمریکایی‌اش را افرادی کوچک توصیف کرده که گاه از او می‌خواستند با آنها عکس بگیرد. الدلیمی از قول صدام می‌گوید: اگر یک سیلی به صورت آنها بزنم ، می‌توانم تفنگ‌شان را بگیرم.

الدلیمی می‌نویسد: سربازان صهیونیست‌ آمریکایی طنابی را که برای اعدام صدام بود 39 بار به نشانه 39 موشکی که در سال 1991به تل آویو اصابت کرد، به دور گردن او پیچیدند. الدلیمی ادعا کرده که محافظان عراقی صدام سر او را قطعه قطعه کرده و آن را در سراسر عراق گردانده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها