دوشنبه ۴ آبان ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۰
كارگاه آموزشي «حفاظت پيشگيرانه در آرشيوها و كتابخانه‌ها»

كارگاه آموزشي «حفاظت پيشگيرانه در آرشيوها و كتابخانه‌ها» روز گذشته(شنبه) با هدف آشنايي با مباني، مفاهيم و راهبردهاي حفاظت پيشگيرانه و آموزش نكات مختلف در پيشگيري و مقابله با عوامل آسيب‌رسان به اسناد در آرشيوها و كتابخانه‌ها برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، در اين کارگاه نخست «محمد حكمت»‌ كارشناس ارشد مرمت اشياي تاريخي و فرهنگي و معاون موزه امام علي (ع) با اشاره به سابقه طولاني حفاظت و مرمت اسناد در جهان عنوان كرد: حفاظت پيشگيرانه به عنوان مبحثي راهبردي در مساله موزه‌ها و آرشيو ها مطرح و اين امر ناشي از تحولات دهه‌هاي 70 و 80 ميلادي در كشورهاي توسعه‌يافته است. 

معاون موزه امام علي(ع) با اشاره به برخي از اصول حفاظت پيشگيرانه نظير مديريت نور، نظافت يا پايش محيطي و دما و رطوبت، تصريح كرد: آمادگي در مقابل بحران و امنيت و ايمني فضاها از ديگر اصول اين نوع حفاظت از اسناد و اشياي تاريخي است. 

حكمت آموزش مداوم كاركنان، آموزش عمومي حفاظت پيشگيرانه براي افرادي كه اسناد قديمي در منزل نگه‌داري مي‌كنند و تدوين استاندارد در حفاظت پيشگيرانه را از اقداماتي دانست كه بايد در كشور براي جلوگيري از آسيب اسناد و اشياء تاريخي انجام شود.
 
مهندس فرانك بحرالعلومي، استاد دانشگاه و مسوول بخش ساليابي پژوهشكده مرمت آثار تاريخي فرهنگي نيز با تاكيد بر شرايط محيطي اسناد و آثار تاريخي خاطرنشان كرد: محدود كردن تغييرات ناگهاني و شديد دما، تابش نور، محدود كردن دسترسي آفات يا جلوگيري از مجاورت گازهاي مضر مواد آرشيوي راهكارهايي حفاظت آثار در مكان و وضعيت اصلي‌اند. 

همچنين دكتر قهري، استاد دانشگاه و عضو هيات علمي دانشگاه امام حسين و سميه محسنيان، كارشناس ارشدمرمت اشياي تاريخي و فرهنگي در اين نشست سخنراني كردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط