یکشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۶ - ۱۲:۰۵
پيوندهای اسطوره، تاريخ و رمان بررسی می شود

کانون ادبیات ایران در يكصد و نود و يكمين نشست هفتگی خود با دعوت از شهرام اقبال زاده به بررسی پیوندهای بین اسطوره ، تاریخ و ادبیات خواهد پرداخت.

اقبال زاده درباره محورهای بحث خود در این نشست به خبرنگار خبرگزاري کتاب ایران(ایبنا) گفـت: سخنرانی من با عنوان "از اسطوره به تاریخ و از تاریخ به رمان" به نوعی تقسیم بندی تاریخی است که مقاطع قوت هر یک از این سه را در تاریخ بشر مورد بحث قرار می دهد.  

وی با بیان این که نگاه بشر اولیه اصولا اسطوره ای بوده است، افزود: این اسطوره ها عمدتا پیرامون آفرینش شکل گرفته اند. ولی پس از پخته تر شدن نگاه ها، قصه های فولکلوریک شکل می گیرند.

اقبال زاده با اشاره به این که از زمانی که نوشتار آغاز می شود تاریخ نیز شکل می گیرد ، اضافه کرد: در تاریخ ما با روایت ها و برداشت ها و تعریف های مختلفی از این که "تاریخ چیست" مواجه می شویم تا این که به مقطع مدرنیته می رسیم.

وی یادآور شد: رمان در همین مقطع شکل می گیرد و در واقع تلاقی تاریخ با روایت، رمان را شکل می دهد. بحران تاریخی انسان مدرن که از سویی معتقد به فردیت و از سوی دیگر گرفتار بحران هویت است، در رمان مدرن نمود می یابد.

وی در پایان تاکید کرد: رمان روایتگر بحران هویت و سرگشتگی انسان مدرن با ابزار تخیل نویسنده است.

در اين نشست همچنين داستان كوتاه «دندان طلا» نوشته «خسرو عباسي خودلان» با حضور نويسنده و «عنايت سميعي» و «محمدرضا گودرزي» نقد و بررسي مي‌شود. «دندان طلا» برنده دوم جشنواره سراسري داستان نيمروز زاهدان است. 

اين برنامه روز دوشنبه 18 تيرماه ساعت 5 عصر در محل كانون ادبيات ايران واقع در خيابان مفتح جنوبي، روبروي ورزشگاه شيرودي، خيابان اردلان، شماره 31 برگزار مي‌شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها