سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۸
تاریخ اسلام در آسیای مرکزی تا حمله مغول

جريان ورود اسلام به سرزمین‌های آسیای مرکزی و گرايش مردم آنها به اين دين آسماني، در كتاب «تاریخ اسلام در آسیای مرکزی تا حمله مغول» نوشته دکتر محمدامیر شیخ نوری از سوي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، اين كتاب مي‌كوشد نحوه ورود اسلام به منطقه آسياي مركز را با توجه به شرايط آن سرزمين ترسيم كند.

با توجه به مضامين اين اثر، پس از ظهور اسلام، سرزمین‌های آسیای مرکزی، تحت کنترل و فرمانروایی مسلمانان درآمد. در جریان دو قرن چهارم و پنجم هجری مردمان قارلوق و اوغور که از جمله ساکنان آسیای مرکزی بودند، به اسلام گرویدند و امپراطوری‌های قراخانیان و سلجوقیان را تشکیل دادند. 

اعراب مسلمان که در سال 31 هجری تا بلخ پیشروی كرده و بر خراسان دست یافته بودند، به طور موقت از ادامه فتوحات دست برداشتند. در اواخر قرن اول هجری پس از انتصاب قتیبه بن مسلم باهلی (96-86 هجری) به حکومت خراسان، بار دیگر فتوحات اعراب آغاز شد. 

اين کتاب از چهار بخش تشکیل شده است. «آسیای مرکزی قبل از اسلام» نخستين بخش اين نوشتار به شمار مي‌رود كه از فصل‌هايي با عناوين «آسیای مرکزی یا آسیای میانه»، «باستان‌شناسی خراسان و ماوراءالنهر»، «خراسان بزرگ یا ولایات شرقی ایران»، «آسیای مرکزی قبل از ورود اسلام» و «حکومت‌های مستقل در آسیای مرکزی قبل از اسلام» تشكيل شده است.

بخش دوم اين اثر موسوم به «اسلام در آسیای مرکزی» فصل‌هاي
«نحوه استقرار اعراب مسلمان در ایران»، «آسیای مرکزی در دوره بنی‌امیه»، «حرکت‌های مبارزه بر ضد بنی‌امیه در خراسان و ماوراءالنهر» و «شورش حارث بن سریج در خراسان (116-128هـ)» را در بردارد.

«آسیای مرکزی در دوره حکومت عباسیان تا روی کارآمدن طاهریان» بخش بعدي اين اثر است كه به مباحثي نظير  واگذاری ولایات به والیان در دوره عباسیان تا حکومت طاهریان، ترکان و حکومت عباسیان، جنبش‌های دوره اول عباسی تا روی کارآمدن طاهریان در خراسان و ماوراءالنهر، فرقه‌های اسلامی و تصوف و گسترش اسلام در خراسان و ماوراءالنهر و خراسان و ماوراءالنهر در دوره حکومت‌های متقارن، مي‌پردازد.

بخش چهارم درباره حكومت «قره‌خانیان؛ اولین دولت ترک مسلمان در ماوراءالنهر» است كه از فصل‌هاي «خراسان و ماوراءالنهر در دوره غزنویان»، «خراسان و ماوراءالنهر در دوره سلجوقیان» و «خراسان و ماوراءالنهر در دوره خوارزمشاهیان» تشكيل شده است. 

در تدوين این کتاب از منابع متعددي استفاده شده است که از آن ميان می‌توان به منابع تاریخی، جغرافیایی، سفرنامه‌ها و تحقیقات مورخان اروپایی اشاره کرد. 

چاپ اول كتاب «تاریخ اسلام در آسیای مرکزی تا حمله مغول» در 400 صفحه، قطع رقعی و بهاي ۴۸۰0۰ ريال روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط